από την κοινωνιολόγο-κοινωνική λειτουργό-οικογενειακή σύμβουλο, Ελένη Σκούρα
Οι πανελλαδικές εξετάσεις τελείωσαν και μαζί με αυτές τελείωσε και το διάβασμα, η προσπάθεια, ο αγώνας και η αγωνία για την επιτυχία.
Προσπάθεια που πραγματοποιήθηκε από τους μαθητές και που μαζί με αυτούς συμμετείχαν και οι γονείς με το δικό τους τρόπο, στηρίζοντας τους ηθικά και υλικά. Γεγονός που άφησε πίσω σκέψεις και συναισθήματα, διαφορετικά για τον καθ΄ένα. Ανάλογα με την απόδοση του γραπτού, τις ανάγκες, το χαρακτήρα, τη φιλοσοφία, την οικονομική κατάσταση κτλ.
Όλοι όμως με μια προσδοκία, την επιτυχία. Κάποιοι θα φτάσουν σε αυτό το όνειρο. Για άλλους τα δεδομένα θα είναι διαφορετικά, οπότε θα χρειαστεί να προσδιορίσουν, να προσδιοριστούν και να στραφούν σε ένα άλλο επάγγελμα, άλλοι θα προσπαθήσουν πάλι και κάποιοι άλλοι θα σταματήσουν εδώ την προσπάθεια για ακαδημαϊκή μόρφωση. Για κάποιους σημαίνει αλλαγή επαγγέλματος, για άλλους αρχή για μία νέα προσπάθεια, για άλλους το τέλος σε ένα επάγγελμα, όπου βασική προϋπόθεση είναι η ακαδημαϊκή εκπαίδευση.
Έχω παρατηρήσει ό,τι όταν κάποιος μαθητής δεν εισαχθεί στη σχολή που έχει επιλέξει, συχνά λέμε “αυτός ή αυτή απέτυχε”. Γεγονός που εκτός από τη στενοχώρια που έχει ο μαθητής, εισπράττει και συναισθήματα χαμηλής αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης, συχνά δε θλίψη, θυμό, μελαγχολία, απογοήτευση. Κάποιες φορές δε και παραίτηση για καινούργια προσπάθεια ή για αναζήτηση καινούργιων στόχων. Ξεχνώντας ό,τι η αποτυχία στις εξετάσεις δεν σημαίνει αποτυχία στη ζωή, αλλά αποτυχία στις συγκεκριμένες εξετάσεις η αλλαγή επαγγέλματος.
Περνώντας τα χρόνια, όπου αναπτύσσεται ο ρεαλισμός, η λογική, η προσαρμοστικότητα, η ευελιξία, τα ερεθίσματα, τα βιώματα, θα ήθελα να πω, ό,τι ο καθ’ ένας από εμάς τους ανθρώπους, έχει το δικό του χάρισμα το οποίο δεν εκφράζεται μόνο μέσα από ένα συγκεκριμένο επάγγελμα, ούτε μόνο μέσα από μία συγκεκριμένη δραστηριότητα.
Το χάρισμα της εξυπνάδας, του νου και της ψυχής, να μπορούμε να ταξιδεύουμε μέσα στον εαυτό μας και να αναπτύξουμε σε αυτόν ικανότητες και δυνατότητες που αν τρις αξιοποιήσουμε με το σωστό τρόπο, θα μας δώσει τις ευκαιρίες να είμαστε περισσότερο αποτελεσματικοί, σε αυτά που θέλουμε να κάνουμε, που θέλουμε να πετύχουμε.
Δημιουργούμε, παράγουμε, τόσο με το νου και με τη σκέψη, όσο και με τα χέρια. Άλλοι είναι περισσότερο ικανοί στο πρώτο, άλλοι στο δεύτερο, άλλοι και στα δύο μαζί. Πάντα όμως δίνοντας στο έργο μας και τη ψυχή μας, για να μπορεί να πάρει πνοή και ύπαρξη. Για να μπορεί να έχει αληθινή αξία.
Στο πλαίσιο λοιπόν της επιλογής του επαγγέλματος, σε μία πρώτη, δεύτερη…. δεν έχει σημασία πόσες προσπάθειες, το σημαντικό είναι να γνωρίζουμε τι θέλουμε και τι μπορούμε να καλλιεργήσουμε και να αξιοποιήσουμε.
Στην πορεία προσπαθούμε με όσο πιο μεθοδικό τρόπο μπορούμε να αναζητήσουμε, να ερευνήσουμε και να ανακαλύψουμε πηγές εκπαίδευσης, μόρφωσης και ανάπτυξης των ικανοτήτων μας. Υπάρχουν πολλές πηγές που κάποιος μπορεί να ανακαλύψει, εάν για ορισμένους λόγους δεν βρεθεί στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση. Πιστεύω στην ακαδημαϊκή εκπαίδευση γιατί δίνει γνώσεις , διευρύνει ορίζοντες, δίνει επαγγελματικά εφόδια.
Κυρίως όμως πιστεύω στους καλούς επαγγελματίες, ανεξαρτήτου εκπαίδευσης, που μέσα από την πίστη στον εαυτό τους και την αξία τους, τη μεθοδική προσπάθεια ανεύρεσης επαγγέλματος, την καλλιέργεια των ικανοτήτων τους, τη φαντασία, την ευελιξία, την εργατικότητα, υπευθυνότητα και αγωνιστικότητα, την πίστη στην αξία της ζωής και στους στόχους τους, να καταφέρουν να φθάσουν στην επιτυχία. Να αποκτήσουν και να κατακτήσουν ένα επάγγελμα που τους δίνει την ικανοποίηση τόσο την υγιή όσο και την ηθική.
Μήπως τελικά η αποτυχία στις εξετάσεις, δεν σημαίνει αποτυχία αλλά ευκαιρία γνώσης, αναζήτησης, μάθησης του αληθινού εαυτού μας, μεθοδικής αναζήτησης, ανακάλυψης, δημιουργίας και αξιοποίησης τρόπων να πετύχουμε τους στόχους μας, θέληση, εργατικότητα, αγωνιστικότητα και σταθερότητα σε μία πορεία ζωής που θέλουμε να πετύχουμε όχι μόνο επαγγελματικά, αλλά και σε άλλους τομείς της της ζωής μας.
Εύχομαι ολόψυχα στους μαθητές των πανελλαδικών εξετάσεων, καλή επιτυχία στο επαγγελματικό ταξίδι της ζωής τους, όπου κάθε σταθμός θα είναι για αυτούς μία καινούρια ευκαιρία μάθησης, γνώσης και χαράς.
]]>