Σύμφωνα με τους επιστήμονες, ο καλύτερος τρόπος για να μάθει ένα παιδί είναι το να κάνει… λάθη. Ας μάθουμε το γιατί.
*μη ξεχάσεις να κάνεις ένα Like στη σελίδα μας στο facebook juniorsclub.gr —>ΕΔΩ
Σχέση λαθών και μνήμης
Ερευνητές του Πανεπιστήμιου του Τορόντο πραγματοποίησαν μια έρευνα ώστε να εξετάσουν το εάν πράγματι ο καλύτερος τρόπος συγκράτησης πληροφοριών είναι, όπως υποστηρίζεται, μέσω της δοκιμής και του σφάλματος.
Με τη βοήθεια 129 εθελοντών (οι μισοί 22 ετών και οι άλλοι μισοί 72), η εν λόγω μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα πως οι συμμετέχοντας που έκαναν σε κάποια σημεία λάθη καθώς προσπαθούσαν να θυμηθούν, να μαντέψουν και να απαντήσουν σε συγκεκριμένα ερωτήματα, θυμούνταν μετά περισσότερο τις σωστές απαντήσεις που τελικά έβρισκαν, ανεξάρτητα από την ηλικία τους. Τα σφάλματα κατά την όλη διαδικασία με άλλα λόγια, συνέβαλαν στη βελτίωση της μνήμης και της μάθησης. Ως αποτέλεσμα, οι ερευνητές επιβεβαίωσαν το συμπέρασμα ότι το να κάνουμε λάθη είναι πράγματι ο καλύτερος τρόπος μάθησης.
Η δομή της πληροφορίας στη μνήμη μας
Η μελέτη αποκάλυψε επίσης ότι η μνήμη μας δομεί τις πληροφορίες με συγκεκριμένο τρόπο. Αντί να θυμόμαστε πράγματα με βάση λεξιλογικές πληροφορίες (όπως συλλαβές), τα αποθηκεύουμε σύμφωνα με έννοιες και με τον τρόπο αυτό, τα θυμόμαστε καλύτερα.
Τα λάθη οδηγούν τα παιδιά στη σωστή απάντηση και στην εφ’ όρου ζωής, γνώση
Είναι πολύ σημαντικό και πολύ πιο αποδοτικό εντέλει να καταφέρνουμε να φτάσουμε στη γνώση με φυσικό τρόπο, μέσω της εξερεύνησης, της αναζήτησης και του λάθους, παρά μέσω της ορθής απομνημόνευσης και της στείρας αποστήθισης. Επομένως, για να δώσουμε στα παιδιά μας την ευκαιρία να αποκτήσουν ουσιαστικές γνώσεις, θα πρέπει να τους τις μεταφέρουμε με τρόπο «παιχνιδιάρικο» και ευχάριστο κατά τον οποίο επιτρέποντα πάντοτε τα λάθη. Το να εικάζουν και να δοκιμάζουν διαφορετικές στρατηγικές είναι πολύ πιο αποτελεσματικό για τα παιδιά από το να μαθαίνουν πράγματα ως έχουν εξ’ αρχής και με θεωρητικό τρόπο.
Πότε το λάθος είναι κακό
Τελικά, θα ήταν ωφέλιμο να απενοχοποιήσουμε τα λάθη. Άλλωστε, ένα λάθος είναι κακό μονάχα όταν οι αρνητικές συνέπειές του είναι μεγαλύτερες από τα οφέλη. Και όσον αφορά τη μάθηση, αποδεδειγμένα κάτι τέτοιο, δεν ισχύει.
Οι μαθητές έχασαν μάθηση που αντιστοιχεί στο 35% ενός σχολικού έτους λόγω της πανδημίας