Αντιστρόφως ανάλογη είναι η σχέση ανάμεσα στην ποιότητα του αέρα και στην ψυχική διάθεση των ανθρώπων, όπως αυτή αντανακλάται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σύμφωνα με διεθνή μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Nature Human Behaviour.
Ερευνητές από το Τεχνολογικό Ινστιτούτο της Μασαχουσέτης (ΜΙΤ), το Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, καθώς επίσης από τα κινεζικά Πανεπιστήμια της Σαγκάης και Τσινγκούα του Πεκίνου, καθώς και της Κινεζικής Ακαδημίας Επιστημών, διαπίστωσαν ότι τα υψηλότερα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης σχετίζονται με μειωμένα επίπεδα ευτυχίας των κατοίκων μιας πόλης.
Η ρύπανση του αέρα συνεχίζει να αποτελεί σοβαρό πρόβλημα στην Κίνα, όπου εκτιμάται ότι κάθε χρόνο εξαιτίας της προκαλούνται κατά μέσο όρο 1,1 εκατομμύρια πρόωροι θάνατοι, ενώ η ετήσια επιβάρυνση για την οικονομία φθάνει τα 38 δισεκατομμύρια δολάρια.
Οι επιστήμονες συσχέτισαν τα επίπεδα μικροσωματιδίων (ΡΜ 2,5) στην ατμόσφαιρα, με τις διακυμάνσεις στην ψυχική διάθεση των πολιτών σε 144 κινεζικές πόλεις. Με τη βοήθεια ενός ειδικού αλγορίθμου μηχανικής μάθησης ανέλυσαν το συναισθηματικό περιεχόμενο 210 εκατομμυρίων μηνυμάτων (tweets) από την πλατφόρμα microblogging Sina Weibo, την κινεζική εκδοχή του Twitter. Δημιουργήθηκε έτσι για κάθε πόλη και κάθε μέρα ένας μέσος «δείκτης ευτυχίας» σε μια κλίμακα από το μηδέν ως το 100.
Η συσχέτιση αυτού του δείκτη με τις μεταβολές στις καθημερινές συγκεντρώσεις μικροσωματιδίων αποκάλυψε ότι η ρύπανση και η ευτυχία συνδέονται στενά με αντιστρόφως ανάλογη σχέση: όταν η μία ανεβαίνει, η άλλη κατεβαίνει. Μάλιστα, διαπιστώθηκε ότι οι γυναίκες είναι συναισθηματικά πιο ευαίσθητες από ό,τι οι άνδρες στην αυξημένη ρύπανση, όπως είναι και τα άτομα με υψηλότερο εισόδημα. Επίσης, οι άνθρωποι από τις πιο καθαρές και τις πιο βρώμικες πόλεις είναι αυτοί που επηρεάζονται ψυχολογικά περισσότερο, σε σχέση με όσους ζουν σε πόλεις με ενδιάμεση ρύπανση.
Παρόλο που η κινεζική οικονομία αναπτύσσεται με ετήσιο ρυθμό περίπου 8%, τα επίπεδα ικανοποίησης των πολιτών δεν φαίνονται να αυξάνουν εξίσου -και η ρύπανση μπορεί να εν μέρει να ευθύνεται γι’ αυτό, πέρα από τις ανεπαρκείς δημόσιες υπηρεσίες, τις ολοένα υψηλότερες τιμές των ακινήτων, την ανησυχία για την ασφάλεια των τροφίμων κ.α. Η ρύπανση του αέρα οφείλεται κυρίως στην ταχεία εκβιομηχάνιση, στην εκτεταμένη χρήση άνθρακα και στην κυκλοφορία ολοένα περισσότερων αυτοκινήτων.
«Εκτός των άλλων, η ρύπανση έχει και ένα συναισθηματικό κόστος. Οι άνθρωποι γίνονται δυστυχείς και αυτό σημαίνει ότι μπορεί να πάρουν παράλογες αποφάσεις», δήλωσε η κινεζικής καταγωγής επικεφαλής ερευνήτρια Σικί Ζενγκ, αναπληρώτρια καθηγήτρια του ΜΙΤ. Όπως είπε, τις μέρες με μεγάλη ρύπανση, λόγω του άγχους και της βραχυπρόθεσμης κατάθλιψής τους, οι άνθρωποι είναι πιθανότερο να επιδείξουν παρορμητική και ριψοκίνδυνη συμπεριφορά, κάνοντας πράγματα για τα οποία αργότερα μπορεί να μετανιώσουν.