από τη Λογοθεραπέυτρια – Ειδική παιδαγωγό, Αντωνία Τζουανοπούλου, Εκπαιδευμένη στη χορήγηση της Αναπτυξιακής Δοκιμασίας ΠΑΪΣ – Λογοπαίγνιον Κέντρο λογοθεραπείας Ακταίο Ρίου – Πάτρα
Ν. Κεραμέως: «Το δημόσιο σχολείο θα αναβαθμιστεί με νέα μαθήματα, αλλαγές στο ωράριο και μεταρρύθμιση από το νηπιαγωγείο»
Πως θα είναι η εφαρμογή των επικείμενων αλλαγών σε παιδιά με ή χωρίς ΔΕΠ-Υ;
Η υπουργός παιδείας ,Νίκη Κεραμέως παρουσίασε το νομοσχέδιο σχετικά με την αναδόμηση του εκπαιδευτικού προγράμματος ξεκινόντας απο τα «θεμέλια» του, το νηπιαγωγείο. Πρόκειται για την εισαγωγή ξεχωριστών μαθημάτων Αγγλικών και Φυσικής Αγωγής στο πρόγραμμα της προσχολικής εκπαίδευσης. Η ανακοίνωση αυτή προκάλεσαι πλήθος αντιδράσεων των εκπαιδευτικών προσχολικής αγωγής καθώς και άλλων ειδικών που εμπλέκονται με την εκπαίδευση άμεσα ή έμμεσα και τάχθηκαν τόσο υπέρ, όσο και κατά του νομοσχεδίου. Γι’ αυτό παρακάτω γίνεται λόγος για την απόφαση της υπουργού γενικότερα , αλλά και ειδικότερα όταν στο πλαίσιο μιας τάξης υπάρχουν παιδιά με διαταραχή ελλειμματική προσοχής και υπερκινητικότητας.
Στο Νηπιαγωγείο η σχέση μάθησης και παιχνιδιού είναι αμφίδρομη, γεγονός που συμβάλλει θετικά στην ομαλή ένταξη του μαθήματος των Αγγλικών στο πρόγραμμα σπουδών καθώς η διασκέδαση μαθητών –εκπαιδευτικών θα ανατρέψει την σύνηθη βαρετή εικόνα εκμάθησης ξένων γλωσσών. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιόντας οπτικο-ακουστικά μέσα, όπως παιχνίδια, εικόνες, βίντεο, τραγούδια για καραόκε ή απλή ακρόαση, θεατρικό παιχνίδι ( παιχνίδια ρόλων), παιδικές γνωστές στα παιδιά ταινίες με υπότιτλους , επιτυγχάνεται η ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης , η διασκέδαση και η εκπαίδευση των μαθητων. Η έκθεση των παιδιών στην αγγλική γλώσσα δεν στοχεύει στην άμεση χρήση της, αλλά σε μια νέα εμπειρία γνωριμίας της πλέον πιο διαδεδομένης γλώσσας παγκοσμίως. Έτσι λοιπόν παρέχονται εκπαιδευτικά πρότυπα που ξεφεύγουν απ’ τις νόρμες στοχεύοντας στην αυτοματοποίηση τραγουδιών με το αλφάβητο , τα χρώματα , τα ζώα κ.α
Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας χαρακτηρίζονται απο μια έμφυτη τάση για κίνηση, εξερεύνηση, φαντασία,περιέργεια και αξιοζήλευτη φυσική αντοχή. Η ενσωμάτωση της Φυσική Αγωγής στα νήπια είναι μια ενδιαφέρουσα πρόταση καθώς τα παιδιά μέσω βιωματικής μάθησης και διασκέδασης, μαθαίνουν την έννοια της εκτόνωσης,παιρνούν ευχάριστα, εντάσσονται σε ομάδες παίζοντας και ακολουθούν κανόνες. Μέσω δομημένων και ποικιλόμορφων δραστηριοτήτων στόχος είναι τα παιδιά να αγαπήσουν το μάθημα της γυμναστικής ,να τονωθεί η αυτοπεποίθηση τους και να διερευνηθούν οι κινητικές τους δεξιότητες. Ταυτόχρονα αποκτούν πειθαρχία, μαθαίνουν μέσω της κίνησης και ενδεχομένως να ανακαλύψουν την κλίση τους σε κάποιο άθλημα. Στο πρόγραμμα σπουδών του Νηπιαγωγείου η γυμναστική αποσκοπεί στην διασκέδαση , την αγάπη για κίνηση, την διατήρηση ρουτίνας, την εκμάθηση επικοινωνιακών δεξιοτήτων, την συνεργασία και την εκμάθηση κανόνων, με αποτέλεσμα την ανάπτυξη θάρρους και αυτοπεποίθησης του παιδιού. Με την Φυσική Αγωγή όπως λέει και η παροιμία μαζι με το σώμα «γυμνάζεται» και το μυαλό καθώς το νήπιο μαθαίνει μαθηματικές έννοιες (ύψος, όγκος, απόσταση, γεωμετρικά σχήματα),εντάσσεται στο μαθησιακό περιβάλλον,βελτιώνει την γνωστική του λειτουργία και κατανοεί σύνθετες έννοιες.
Στο σύγχρονο νηπιαγωγείο τα παιδιά θα λαμβάνουν περισσότερα ερεθίσματα και γνώσεις μέσω των διάφορων ιδιοτήτων και θα μάθουν απο νεαρή ηλικία να συναναστρέφονται με πάνω απο έναν εκπαιδευτικό λαμβάνοντας διαφορετικά πρότυπα τόσο προσωπικοτήτων ,όσο και επαγγελματων.
Ωστόσο,γίνεται λόγος για δημιουργία άγχους, κοινωνικών ανισοτήτων και αποκλεισμών που ενδεχομένως να προκλειθούν σε κάποιους μαθητές της τάξης. Πράγματι, σε κάθε τάξη υπάρχουν παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες κατα την διάρκεια του μαθήματος στην συγκέντρωση, προσοχή, οργάνωση και οριοθέτηση. Πολλά παιδιά ίσως να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόηση και παραγωγή λόγου, τόσο στα ελληνικά, όσο και στα αγγλικά και αντίστοιχα παιδιά ενδέχεται να δυσκολεύονται με την κινησιολογία τους. Λαμβάνοντας υπόψιν την διαφορετικότητα των παιδιών όσον αφορά την προσωπικότητα, και τις εκπαυδευτικές τους ανάγκες εύλογη θα ηταν η δημιουργία προγράμματος πρόληψης και πρώιμης παρέμβασης απο εξειδικευμένη διεπιστημονική ομάδα.
Η πρόληψή και πρώιμη παρεμβαση απο λογοθεραπευτές, εργοθεραπεύτες, φυσικοθεραπευτές, κοινωνικους λειτουργούς και παιδοψυχολόγους αναπτύσσει την ικανότητα του παιδιού να συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια και δραστηριότητες, να επιδιώκει κοινωνική αλληλεπίδραση με συνομηλίκους προάγοντας τις κοινωνικές του δεξιότητές και να εκφράζει σκέψεις και συναισθήματα. Ο λογοθεραπευτής μέσω σύγχρονων και προσιτών μεθόδων αντιμετωπίζει τις δυσκολίες της ομιλίας, λόγου και επικοινωνίας και τις ενδεχόμενες μαθησιακές δυσκολίες που εμφανίζονται στο δημοτικό. Ο εργοθεραπευτής βοηθάει τα παιδιά με συμπτώματα ΔΕΠ-Υ καθώς και αυτά με γραφοκινητικές και προγραφικές δυσκολίες.Επισης μαζί με την ικανότητα συντονισμού κινήσεων σε αδρή και λεπτή κινητικότητα, βοηθούν στην σωστή αντίληψη του σώματος, τη διευθέτηση του χωρου και την οργάνωση του χρόνου.Η φυσικοθεραπεία συμβάλλει στην βέλτιστη ψυχοκινητική ανάπτυξη των παιδιών, την ενεργή συμμετοχή τους σε όλες τις δραστηριότητες μέσω εργονομικών παρεμβασεων και ειδικων βοηθημάτων.
Η κάθεμια ειδικότητα με την συμβολή της συνεισφέρει στην ομαλή και ολόπλευρη εκπαίδευση των παιδιών που αποτελεί το ζητούμενο της εκπαίδευσης.
Λογοπαίγνιον
Αγίας Βαρβάρας 57Α,
Ακταίο Ρίο Πάτρα
Τηλ.: 2610 995852
6937178522
www.logopaignion.gr