Τι μπορείτε να κάνετε σήμερα για να βεβαιωθείτε ότι το παιδί σας στο μέλλον θα τακτοποιεί τα παιχνίδια του, θα κάνει τις εργασίες του εγκαίρως και έπειτα δεν θα αφήνει άπλυτα τα πιάτα για ημέρες ή δεν θα αργεί να πληρώσει τους λογαριασμούς του; Παραδόξως, μπορείτε να βοηθήσετε το μικρό σας να αναπτύξει αυτούς τους τύπους οργανωτικών δεξιοτήτων ξεκινώντας από σήμερα κιόλας και να τις ενισχύετε σε κάθε ηλικία.
*μη ξεχάσεις να κάνεις ένα Like στη σελίδα μας στο facebook juniorsclub.gr —>ΕΔΩ
Πώς θα βοηθήσετε το παιδί να γίνει οργανωμένο
Να είστε συνεπείς
Τα παιδιά αγαπούν τη ρουτίνα και η συνέπεια διευκολύνει τη δουλειά σας, αφού βοηθά το μωρό σας να μάθει για τη σχέση αιτίας-αποτελέσματος, π.χ. όταν κλαίει, το αγκαλιάζετε. Συνεχίστε να δημιουργείτε προσδοκίες καθώς το παιδί σας μεγαλώνει. Για παράδειγμα, πείτε στο μικρό σας ότι όποτε βρίσκεται κοντά σε πισίνα, η μαμά ή ο μπαμπάς πρέπει πάντα να είναι μαζί του. Όταν ξεκινήσει να πηγαίνει στον παιδικό σταθμό, υιοθετήστε την ίδια ρουτίνα κάθε βράδυ: πλύνετε τα χέρια σας, καθίστε, φάτε και πηγαίνετε το πιάτο σας στο νεροχύτη.
Δημιουργήστε λίστες
Μια καλή και αποτελεσματική ιδέα, τόσο για εσάς όσο και για το παιδί, είναι να δημιουργήσετε μαζί λίστες. Τοποθετήστε τη λίστα σε εμφανές σημείο ή στο γραφείο του για να γνωρίζει τι πρέπει να παίρνει μαζί του έξω και τι μένει σπίτι. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε και με διαφορετικές λίστες για διαφορετικές δραστηριότητες του παιδιού μέσα στην ημέρα. Έτσι δεν πρόκειται να ξεχάσει ή να αφήσει πίσω του κάτι που του είναι απαραίτητο, ενώ ταυτόχρονα σας γλιτώνει πολύτιμο χρόνο, αφού θα μπορεί να ελέγχει μόνο του τα πράγματά του.
Διδάξτε του την έννοια του χρόνου
Το μικρό παιδί ή το παιδί προσχολικής ηλικίας πιθανότατα δεν μπορεί να αντιληφθεί τον χρόνο, αλλά μπορείτε να το βοηθήσετε να καταλάβει την ιδέα του χρησιμοποιώντας λέξεις όπως πριν, κατά τη διάρκεια και μετά (π.χ. «ο ξάδελφός σου θα έρθει μετά το φαγητό»). Όταν μιλάτε σε λεπτά ή ώρες (π.χ. «μπορείς να φας ένα σνακ σε πέντε λεπτά»), φροντίστε να τηρήσετε την υπόσχεσή σας, αφού αν του έχετε υποσχεθεί κάτι σε 5′, αλλά του το δίνετε σε 25′, μπερδεύετε την αίσθηση του χρόνου του παιδιού. Επίσης, διδάξτε του ότι οι δραστηριότητες έχουν αρχή, μέση και τέλος: βγάζετε ένα παιχνίδι, παίζετε με αυτό και το τακτοποιείτε.
Δημιουργήστε ζώνες στο σπίτι
Ορίστε ζώνες στο σπίτι σας για φαγητό, ανάγνωση και παιχνίδι. Οργανώστε τα παιχνίδια του παιδιού σας σε κουτιά με βάση τον τύπο τους (μπάλες, κούκλες, αυτοκίνητα) και κολλήστε τους ταμπέλες (με λέξεις ή εικόνες), ώστε το παιδί να μπορεί να τα τακτοποιήσει μόνο του.
Διδάξτε το παιδί να σκέφτεται εκ των προτέρων
Τα παιδιά που οργανώνουν το πρόγραμμά τους μαθαίνουν από τα λάθη τους πιο εύκολα επειδή μπορούν να κατανοήσουν την έννοια της προσδοκίας. Τα μικρά παιδιά θα αρχίσουν να μαθαίνουν τι να περιμένουν όταν αρχίσουν να μιλούν. Τσεκάρετε το παιδί σας ρωτώντας το: «Πόση ώρα νομίζεις ότι θα χρειαστεί για να φτάσουμε στο σπίτι της γιαγιάς; Θα πάρει περισσότερο χρόνο από το τάδε τραγούδι;».
Όταν το παιδί σας είναι προσχολικής ηλικίας, ενθαρρύνετέ το να σκέφτεται εκ των προτέρων όταν μιλάτε για τα σχέδιά σας: «Θα πάμε στην παραλία. Τι πρέπει να πάρουμε μαζί μας;». Το παιδί σας μπορεί να πει, «Ένα μαγιό!» και εσείς μπορείτε να απαντήσετε, «Και τι θα χρειαζόμαστε αφού βγούμε από το νερό;». Θα πει, «Μια πετσέτα!» και κάπως έτσι θα μάθει να είναι οργανωτικό.
Το παιδί σχολικής ηλικίας μπορεί να φτιάξει το δικό του δεκατιανό. Δώστε του υγιεινές επιλογές και μπορεί εκείνο να αποφασίσει τι και πόσο να βάλει στο τάπερ του. Αν εξακολουθεί να αισθάνεται πεινασμένο μετά το φαγητό, θα ξέρει ότι την επόμενη ημέρα πρέπει να βάλει μεγαλύτερη ποσότητα. Εάν αφήνει ένα συγκεκριμένο είδος φαγητού, προσεγγίστε το θέμα με άνεση: «Βλέπω ότι δεν έχεις βάλει πολλά λαχανικά. Πώς μπορούμε να βάλουμε περισσότερα; »
Προωθήστε την επίλυση προβλημάτων
Η δημιουργικότητα σπρώχνει τα παιδιά να σκεφτούν πολλές δυνατότητες, κάτι που θα τα βοηθήσει μια ημέρα να χειριστούν μόνα τους τα ζητήματα που θα τα αφορούν. Ρωτήστε το μικρό παιδί ή το παιδί προσχολικής ηλικίας ερωτήσεις σχετικά με την καθημερινότητά του αλλά και ερωτήσεις που βοηθούν τη φαντασία σου να αναπτυχθεί, όπως «τι παιχνίδι να παίξουμε;» ή «πώς θα μπορούσαμε να πετάξουμε στο φεγγάρι;» Εάν δεν μπορεί να σκεφτεί τίποτα, αφήστε το να βαρεθεί. Τότε είναι που η φαντασία του απογειώνεται.
Καθώς το παιδί σας φτάνει στην ηλικία των 5 ή 6 ετών, θα αρχίσει να λαμβάνει υπόψη τις προοπτικές των άλλων και να καταλαβαίνει τι τους κάνει ευτυχισμένους. Μπορείτε να το ενθαρρύνετε λέγοντας: «Η Ελενίτσα φαίνεται λυπημένη. Γιατί νομίζεις ότι συμβαίνει αυτό» ή «Τι θα ήθελε ο ξάδερφός σου για τα γενέθλιά του;» Αφήστε το να μαντέψει τις απαντήσεις. Με αυτόν τον τρόπο το παιδί θα μάθει καλύτερα να επιλύει προβλήματα από ό,τι αν του δίνετε εσείς πάντα έτοιμες απαντήσεις.
ΔΟΥΒΡΗΣ Ηλεκτρικές Συσκευές Α.Ε.
Διαβάστε επίσης:
Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
Τηλεόραση και υπολογιστής: Ποιες οι επιπτώσεις που έχουν στον ψυχικό κόσμο των παιδιών
Ποιες είναι οι συνέπειες της αποχής των μαθητών από τις σχολικές τάξεις ?
Το παιδί ψευδίζει: Αιτίες και Αντιμετώπιση για τη Διαταραχή της Άρθρωσης
Θετικά και Αρνητικά της Τηλεκπαίδευσης στους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες
Καθυστέρηση λόγου: Γιατί δεν μιλάει το παιδί; Πώς να κάνω το παιδί μου να μιλήσει