από την κοινωνιολόγο- κοινωνική λειτουργό- οικογενειακή σύμβουλο, Ελένη Σκούρα
Βοηθώντας το παιδί να μεγαλώσει περισσότερο χαρούμενο, περισσότερο ισορροπημένο, θα θέλαμε μέσα από μια σειρά άρθρων, να μεταφέρουμε κάποιες σκέψεις και τρόπους, που ίσως φανούν χρήσιμοι σε εσάς τους γονείς.
Ίσως τώρα, ίσως αργότερα. Βάζοντας ακόμα ένα λιθαράκι στο οικοδόμημα της μόρφωσης, της γνώσης του γονέα στο μεγάλωμα του παιδιού του.
Αυτές τις σκέψεις θα τις μοιραζόμαστε μαζί, στις Σχολές Γονέων, όπου γονείς μπορούν να μοιράζονται τις δικές τους βιωματικές εμπειρίες και έπειτα θα καταλήγουμε πάντα σ’ αυτό που είναι σωστότερο για την κάθε περίπτωση ξεχωριστά, γιατί κάθε παιδί είναι μοναδικό!
Για την Σχολή Γονέων δηλώνετε συμμετοχή στο 6932.011.395 και στο info@juniorsclub.gr
Kατ’αρχάς το πιο πολύτιμο απ’όλα είναι να μάθουμε να γνωρίσουμε εμείς οι ίδιοι το δικό μας παιδί.
Πάντα έλεγα και συνεχίζω να λέω ότι υπάρχουν τόσοι τρόποι καλύτερης κατανόησης, όσοι είναι κι όλα τα παιδιά του κόσμου. Γιατί όλοι οι άνθρωποι μοιάζουν, είναι ίσοι αλλά συγχρόνως και τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους, ο ένας από τον άλλον. Έχοντας κοινά αλλά και διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Είναι πολλοί οι τρόποι να το γνωρίσουμε αλλά σήμερα θα αναφερθούμε σε κάποιες συναισθηματικές ανάγκες που έχουν όλα τα παιδιά κι όπου ίσως με αυτό το τρόπο διευκολυνθούμε στο δρόμο μας για την καλύτερη κατανόηση του στην πορεία του.
Βασικές συναισθηματικές ανάγκες:
-
1.Της αποδοχής και της αληθινής αγάπης. Θέλει να νοιώθει ότι δεν είναι μόνο του, υπάρχουν αυτοί που το αποδέχονται, το αγαπούν, το στηρίζουν και το βοηθούν. Το αγαπούν γι’αυτό που είναι και όχι γι’αυτό που οι γονείς θα θέλανε να είναι. Το κάνει χαρούμενο και δυνατό η αγάπη χωρίς όρια, πέρα από αυτά.
-
2.Της συναισθηματικής ασφάλειας. Θέλει να αισθάνεται ότι δεν κινδυνεύει, δεν είναι απροστάτευτο και ανυπεράσπιστο. Υπάρχουν αυτοί που το προστατεύουν και του μαθαίνουν να κάνει το ίδιο για τον εαυτό του . Θέλει να νοιώθει ασφάλεια με το χώρο του, τους ανθρώπους, το περιβάλλον που ζει και κινείται.
-
3.Της ενθάρρυνσης. Θέλει να γνωρίσει την αξία του, να μάθει κανόνες αυτοβελτίωση, να πιστέψει σε αυτή, στον εαυτό του. Έτσι, θα μπορεί να στηριχθεί σε αυτόν για να αγωνισθεί στη ζωή του. Να στηρίζεται στις δικές του δυνάμεις, να μπορεί να προχωρά.
-
4.Της φιλίας. Η ανάγκη ανάγκη του να μοιράζεται. Να παίρνει και να δίνει σκέψεις και συναισθήματα. Να στηρίζεται και να στηρίζει. Να σχετίζεται και να αισθάνεται ευτυχισμένο μέσα από τις σχέσεις του.
-
5.Της κατεύθυνσης εφαρμόζοντας κανόνες αρχές και αξίες στην ανθρώπινη ζωή.
-
6.Της ελευθερίας. Αυτή που του δίνει τη δυνατότητα να αυτοεκφράζεται, να καλλιεργεί τη φαντασία του, την πρωτοβουλία του. Να δημιουργεί. Να νοιώθει άνετα, να κινείται άνετα. Να μαθαίνει δρόμους σωστούς, αξιόλογους, ουσιαστικούς, χαράς και ανάτασης. Αυτό το είδος της ελευθερίας που βοηθά τον άνθρωπο να αναπτύσσεται και να εξελίσσεται από πρόσωπο σε προσωπικότητα.
-
7.Της κατανόησης στις σκέψεις, συναισθήματα, προβληματισμούς.
-
8.Της ηρεμίας. Του γαληνεύει τη ψυχή του. Το βοηθά να συγκεντρώνεται στον εαυτό του και να αναζητά από πολύ μικρό ακόμα την εξερεύνηση του νου και της ψυχής του, σε μια προσπάθεια ισορροπίας ανάμεσα στα δύο.
-
9.Της συγχώρεσης. Έτσι γίνεται καλύτερος άνθρωπος. Μαθαίνει, βελτιώνεται, συγχωρεί. Δημιουργεί περισσότερο ουσιαστικές σχέσεις.
-
10.Να ονειρεύεται, να ελπίζει, να προσδοκά, να αγωνίζεται.
-
11.Για κίνητρα μάθησης και συμπεριφοράς. (Ήταν πάντα από τα καλύτερά μου μαθήματα η συλλογή βιογραφιών αξιόλογων προσωπικοτήτων παγκοσμίως. Πραγματικά λειτουργούσε θαυμάσια, σε πολλούς μαθητές, στην εξέλιξή τους).
-
12.Οριοθέτησης και εποικοδομητικής πειθαρχίας.
-
13.Για δημιουργία, ψυχαγωγία, χαρά.
Και πάνω από όλα, μαζί με όλα, ουσιαστικός χρόνος των γονέων και ο εποικοδομητικός διάλογος. Έτσι δημιουργούνται ουσιαστικές σχέσεις μεταξύ τους, οι δε γνωριμία και κατανόησή του, είναι περισσότερο αποτελεσματική. Γιατί το κάθε παιδί, είναι διαφορετικό και μοναδικό.