Παιδιά, έφηβοι, νέοι, ακόμη και γονείς με βαρηκοΐα – κώφωση ή άλλα προβλήματα στην ακοή, εξέφρασαν πολλά ερωτήματα το τελευταίο διάστημα με την παδημία του Κορονοϊου, όπου ήρθε να αλλάξει τη ζωή όλων μας.
“Πάνω απ’ όλα η υγεία, γι αυτό όλοι μένουμε σπίτι και προσπαθούμε να ανταποκριθούμε ακόμη και στην εκπαίδευση, όπου για την κόρη μου που είναι 6 ετών, είναι μια πρωτόγνωρη διαδικασία. Βλέπετε, προσπαθεί μέσα από το δικό της τρόπο επικοινωνίας, να μας δώσει εκείνη κουράγιο και εμείς ως γονείς, θέλουμε το καλύτερο για εκείνη. Μη μας ξεχνάτε juniorsclub.gr”
Αυτό το μήνυμα το λάβαμε πρόσφατα και αμέσως επικοινωνήσαμε με την κα Ρένα, μητέρα της 6χρονης κωφάλαλης Ζωής.
Συνέντευξη με Χρήστο Βάββα:
j.c: Πως αντιλαμβάνεται όλη αυτή την κατάσταση με την πανδημία, ένα παιδί με κώφωση?
Χ.Β.: Νομίζω οτι τα παιδιά είτε ακούοντα, είτε κωφά, σ αυτήν την πρωτόγνωρη κατάσταση, αντιλαμβάνονται περίπου το ίδιο το όλο θέμα. Φυσικά τους λείπει το σχολείο και οι βόλτες αλλά το οτι μένουν σπίτι τόσες ώρες και χαίρονται τους γονείς τους είναι θετικό για αυτά. Πιστεύουν οτι κυκλοφορεί κάποιος “επικίνδυνος κύριος” άρρωστος εκει έξω που σύντομα θα τον πιάσει η αστυνομία. Το εκφράζω έτσι όπου μου το είπε ένα παιδάκι, γνωστό μου, 4 χρονών.
j.c: Χωρις τη δυνατότητα της ακοής, πώς αντιμετωπίζετε την κατάσταση που βιώνουμε;
Χ.Β.: Σίγουρα για έναν κωφό, να περνάει όλη την ημέρα μέσα στο σπίτι είναι πιο δύσκολο από έναν ακούοντα. Έχουν συνηθίσει να βγαίνουν έξω διότι οι δραστηριότητες μέσα στο σπίτι δεν τους είναι τόσο εύκολες. Ευτυχώς υπάρχει το ίντερνετ και η βιντεοκλήση για επικοινωνία νοηματική και η ενημέρωση γίνεται σχεδόν ολη την ώρα με διερμηνέα.
j.c: Είναι εύκολο να μπορέσει κάποιος με προβλήματα ακοής να βρει ότι χρειάζεται αυτή την περίοδο (από ακουστικά βαρηκοΐας, άλλα προϊόντα ενίσχυσης και προστασίας της ακοής);
Χ.Β: Ο τρόπος που μπορεί να βρει οτι χρειάζεται είναι μέσω ιντερνετικής αγοράς όπως και οι ακούοντες αυτήν την περίοδο.
j.c: Λένε, ότι πολλοί κωφοί αντιλαμβάνονται σαν να είναι εσωτερική η φωνή, τις εντάσεις – δυνατές φωνές. Είναι “δυνατές” οι κραυγές των ανθρώπων που έχασαν τους δικούς τους;
Χ.Β.: Ο πόνος όποιου χάνει τον άνθρωπο του πιστεύω είναι το ίδιο μεγάλος και οδυνηρός είτε είναι κωφός είτε όχι.
j.c: Με ποιον τρόπο επικοινωνείτε σε πιθανό έλεγχο της αστυνομίας όπου ο αστυνομικός δε ξέρει τη νοηματική γλώσσα ;
Χ.Μ.: Τα βασικά που πρέπει όλοι να έχουμε αυτην την περίοδο μαζί μας είναι η ταυτότητα μας και το χαρτί εξοδου ή το sms. Επομένως η επικοινωνία είναι ετσι κι αλλιώς περιορισμένη. Φυσικά το ιδανικό και το απαραίτητο είναι σε όλους τους δημόσιους φορείς (αστυνομία, νοσοκομεία, δημόσιες υπηρεσίες κλπ) να υπάρχει διερμηνέας ώστε η πρόσβαση μας να είναι άμεση. Ελπίζω μετά το πέρας της κατάστασης αυτής η κυβέρνηση να μεριμνήσει και για μας.
j.c: Αν καποιος κωφός νοσεί με τον ιο, πώς θα επικοινωνήσει με τον ιατρό του ή που πρέπει να απευθυνθεί ;
Χ.Μ.:Μεσω της ιντερνετικης εφαρμογής iris (Εθνικό Ίδρυμα Κωφών) (πατήστε ΕΔΩ) ο κωφός επικοινωνεί με έναν διερμηνέα και αυτός με τη σειρά του επικοινωνεί με τον γιατρό του κωφού.
j.c: Πώς είναι ένα 24ωρο σας στο σπίτι;
Η ώρα στο σπίτι αυτές τις μέρες περνάει με περισσότερο ύπνο και ξεκούραση, επικοινωνία με φίλους και οικογένεια μέσω βιντεοκλήσεων, επιτραπέζια παιχνίδια και ταινίες – σειρές.
j.c: Τα παιδιά με κώφωση ή βαρηκοΐα, πώς παρακολουθούν τα μαθήματ εξ αποστάσεως και τις τηλεδοασκέψεις;
Χ.Μ.: Μέσω της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος, έχουν τον διερμηνέα τους όπου συνδέεται μαζί τους με βιντεοκλήση και οτι ακούει απο τον καθηγητή, αμέσως του το αποδίδει στην Νοηματική γλώσσα.
j.c: Τι κάνετε για τα παιδιά που θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις ;
Χ.Μ.: Αυτό δυστυχώς δεν μπορούμε να το απαντήσουμε μέχρι η κυβέρνηση να αποφασίσει ποτε θα ανοίξουν τα σχολεία και πότε θα πραγματοποιηθούν οι πανελλήνιες εξετάσεις. Μέχρι τότε καλό είναι τα παιδια να κάνουν επανάληψη την ύλη που εχουν ήδη διδαχθεί.
Iris
Το πρόγραμμα Iris αναπτύχθηκε το 2017 σε συνεργασία με το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών. Στόχο έχει την απομακρυσμένη σύνδεση και επικοινωνία χρηστών μέσω εικόνας & ήχου σε πραγματικό χρόνο και συγκεκριμένα για την υποστήριξη κωφών και βαρήκοων σε όλη την Ελλάδα.
Μέσω της εφαρμογής Iris, ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να λάβει άμεση διερμηνεία από και προς τη νοηματική γλώσσα και χειλεανάγνωση (Relay Service) χωρίς να απαιτείται η φυσική παρουσία του διερμηνέα στο σημείο εξυπηρέτησης. Η διερμηνεία πραγματοποιείται εξ αποστάσεως μέσω άμεσης σύνδεσης με το ΕΙΚ, σε ειδικά διαμορφωμένο για το σκοπό αυτό χώρο. Η Υπηρεσία παρέχεται δωρεάν από το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες το χρόνο.
Ο εκτιμώμενος ωφελούμενος πληθυσμός ανέρχεται σήμερα στις 150.000 και το 5% των πολιτών στην Ευρώπη.
Πλεονεκτήματα:
- Άμεση, επαγγελματική και δωρεάν εξυπηρέτηση των χρηστών
- Εξυπηρέτηση περισσότερων διερμηνειών ανά ημέρα
- Κλήση άμεσης ανάγκης με προτεραιότητα (ΕΚΑΒ, Άμεση Δράση, Πυροσβεστική)
- Ισότιμη και χωρίς περιορισμούς πρόσβαση των ωφελούμενων πολιτών σε όλες τις υπηρεσίες, ανεξαρτητοποίηση και συμμετοχή αυτών σε όλα τα κοινωνικά και πολιτιστικά γενόμενα του τόπου, προώθηση ισότητας ευκαιριών.
Τεχνολογία:
Το πρόγραμμα Iris έχει τη δυνατότητα λειτουργίας μέσω φορητών συσκευών (mobile, tablet) και των αντίστοιχων λειτουργικών συστημάτων τους (android, ios,)
- Το λογισμικό παρέχει σταθερότητα ανεξαρτήτως φόρτου κλήσεων λόγω του καταμερισμού των εντολών και διεργασιών σε πολλούς server.
- Η αποστολή και λήψη πληροφοριών γίνεται κρυπτογραφημένα, εγγυώνται την ασφάλεια του περιεχομένου επικοινωνίας και των προσωπικών δεδομένων των χρηστών.
Η χρησιμότητα της νοηματικής γλώσσας για τη διευκόλυνση της επικοινωνίας των κωφών τονίζεται και από τον Σωκράτη στο διάλογό του με τον Ερμογένη. Ο Σωκράτης αναφέρει συγκεκριμένα: «Εάν δεν είχαμεν φωνήν ουδέ γλώσσαν και όμως ηθέλαμεν να εκφράσωμεν μεταξύ μας τα πράγματα άραγε δεν θα εδοκιμάζαμεν, καθώς τόρα οι κωφοί, να εκφρασθώμεν με τας χείρας και με την κεφαλήν και με το άλλο σώμα;»