από τη Λογοθεραπεύτρια – Ειδική παιδαγωγό, Αντωνία Τζουανοπούλου, Εκπαιδευμένη στη χορήγηση της Αναπτυξιακής Δοκιμασίας ΠΑΪΣ – Λογοπαίγνιον Κέντρο λογοθεραπείας Ακταίο Ρίου – Πάτρα
Η απόφαση για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Ειδική Αγωγή σημείωσε διφορούμενες απόψεις.
Σκοπός της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στην ειδική αγωγή είναι η διατήρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και κυρίως της εκπαιδευτικής σχέσης και επαφής μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών που φοιτούν σε όλα τα εκπαιδευτικά πλαίσια της ειδικής αγωγής.
Συγκεκριμένα, αναφέρεται από το υπουργείο Παιδείας ο σχεδιασμός δράσεων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης για τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες όπου μπορεί να αξιοποιεί με ποικιλία εκπαιδευτικών τεχνικών και εφαρμογών Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών.
Όμως, στους μαθητές με αναπηρία ή /και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες σημαντικότερο και προτιμότερο είναι να διατηρήσουμε την επαφή με τους εκπαιδευτικούς ως εξ αποστάσεως επικοινωνία.
Eίναι γενικά παραδεκτό, ότι η αλληλεπίδραση μεταξύ δασκάλων και μαθητών, που είναι πάγια αρχή της συμβατικής εκπαίδευσης, στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση μεταβάλλεται ως βασικότατη προϋπόθεση μεταξύ του διδακτικού υλικού και των μαθητών.
Στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, ο μαθητής καλείται να σχεδιάσει από μόνος του το πλάνο μελέτης του. Αυτό σημαίνει πως ο μαθητής έρχεται «αντιμέτωπος» με τον ίδιο του τον εαυτό, δηλαδή είναι μια «μοναχική» μορφή εκπαίδευσης που σίγουρα απαιτεί μεγάλη αυτοπειθαρχία και ωριμότητα από τους μαθητές.
Απ’όλα αυτά γίνεται αντιληπτό πως ενδεχομένως οι μαθητές επιπρόσθετα από το ψυχολογικό φορτίο της αλλαγής που έχουν στη ζωή τους, πρέπει να επιφορτισθούν και με την δυσκολία του καινούργιου αυτού τρόπου διδασκαλίας αλλά και το άγχος προσαρμογής τους.
Συμπερασματικά, οι μαθητές της ειδικής αγωγής στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση που έχει ως στόχο την εκπαιδευτική διαδικασία πιθανόν να παρουσιάσουν σημάδια διάσπασης της προσοχή τους, γρήγορη κόπωση των ματιών και ψυχολογική φόρτιση. Σε αντίθεση, με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση που έχει ως στόχο την επικοινωνία, την σχέση και την επαφή των μαθητών με τους εκπαιδευτικούς τους, τα αποτελέσμα θα είναι θετικά και οι μαθητές θα μπορέσουν να αποφορτιστούν, να νιώσουν ασφάλεια και σιγουριά.
Λογοπαίγνιον (Αγίας Βαρβάρας 57Α, Ακταίο Ρίο Πάτρα, Τηλ.: 2610 995852 – 6937178522 info@logopaignion.gr – www.logopaignion.gr)