Γενικά, οι άνθρωποι είναι καλοί στο μέτρημα. Έχουμε έντονη μαθηματική αίσθηση και διακρίνουμε αρκετά εύκολα τις ποσότητες. Πότε αναδύεται, όμως, αυτή η ισχυρή μαθηματική αίσθηση; Σε ποια ηλικία αποκτούμε την ικανότητα να διακρίνομε ποσότητες;
Μπορούν τα μωρά να μετρήσουν; Ναι! Τα μωρά φαίνεται να έχουν μια πολύ πιο εξελιγμένη αντίληψη του κόσμου απ’ ό,τι νομίζουμε…
* Κάνε LIKE στη σελίδα μας στο Facebook (Juniorsclub.gr) —–> ΕΔΩ
Τα μωρά δίνουν προσοχή στην αρίθμηση
Σε μια μελέτη του 2019, μωρά 14 και 18 μηνών κλήθηκαν να διακρίνουν μεταξύ δύο και τεσσάρων αντικειμένων όταν τα αντικείμενα αυτά μετρήθηκαν. Παρακολουθούσαν, δηλαδή, τους ερευνητές να μετρούν τέσσερα παιχνίδια-σκυλάκια λέγοντας «ένα, δύο, τρία, τέσσερα! Τέσσερα σκυλάκια», πριν τα τοποθετήσουν μέσα σε ένα κουτί.
Αργότερα τα μωρά αφαιρέσαν 2 σκυλιά από το κουτί. Στη συνέχεια, οι ερευνητές αφαίρεσαν τα υπόλοιπα δύο σκυλιά όταν το παιδί δεν κοιτούσε. Είπαν στα μωρά ότι δεν υπάρχουν άλλα σκυλιά στο κουτί.
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, τα μωρά έψαχναν για τα υπόλοιπα δύο σκυλιά – σχεδόν σαν να περίμεναν ότι θα υπήρχαν περισσότερα αντικείμενα μέσα στο κουτί. Όταν οι ερευνητές επανέλαβαν την ίδια άσκηση χωρίς να μετρήσουν δυνατά, τα μωρά έψαχναν για μικρότερη διάρκεια.
Έχει σημασία η γλώσσα;
Σε μια επόμενη μελέτη, οι ερευνητές επανέλαβαν το ίδιο πείραμα – μόνο που αυτή τη φορά μέτρησαν στα γερμανικά αντί για τα αγγλικά. Όλα τα μωρά προέρχονταν από αγγλόφωνες οικογένειες και δεν είχαν εκτεθεί στα γερμανικά πριν από τη μελέτη.
Ωστόσο, το ίδιο αποτέλεσμα επαναλήφθηκε. Τα μωρά έψαχναν μέσα στο κουτί για μεγαλύτερη διάρκεια όταν είχαν δει τον ερευνητή να μετρά περισσότερα αντικείμενα από όσα είχαν ανακτηθεί. Δεν ενδιαφέρονταν να ανακτήσουν αντικείμενα από το κουτί αν δεν είχαν μετρηθεί πριν τοποθετηθούν μέσα σε αυτό.
Στα μωρά αρέσει να μετράνε με αντιστοιχία
Μια μελέτη που διεξήχθη στην Αυστραλία συνέκρινε την προτίμηση των βρεφών στην απαρίθμηση με σωστή έναντι της λανθασμένης ακολουθίας. Στη σωστή ακολουθία, οι ερευνητές μέτρησαν έξι ψάρια με σειριακή σειρά από το ένα έως το έξι. Στη λανθασμένη ακολουθία, μετρούσαν δύο ψάρια ξανά και ξανά μέχρι να φτάσουν στο έξι.
Τα παιδιά δεκαοκτώ μηνών προτιμούσαν να παρακολουθούν τη σωστή ακολουθία αρίθμησης που ακολουθεί την αρχή της αντιστοιχίας. Αυτό είναι ενδιαφέρον επειδή η αντιστοιχία ένα προς ένα εμφανίζεται σχεδόν σε κάθε πρόγραμμα μαθηματικών προσχολικής ηλικίας, όπου τα παιδιά διδάσκονται ότι κάθε αντικείμενο αντιστοιχεί σε έναν αριθμό.
Φαίνεται όμως ότι τα νήπια αποκτούν τις βασικές αρχές του πώς να μετράνε πολύ πριν καν αρχίσει η αρίθμηση. Αυτή η πρώιμη αίσθηση των αριθμών στα νήπια έχει αποδειχθεί ότι συνδέεται με τις μετέπειτα μαθηματικές ικανότητες των παιδιών.
Η προλεκτική αίσθηση του αριθμού σε παιδιά ηλικίας 6 μηνών προέβλεπε τις μαθηματικές τους επιδόσεις τρία χρόνια αργότερα. Οι αριθμοί είναι αφηρημένοι, αλλά τα μωρά φαίνεται να τους αντιλαμβάνονται νοητικά και βιωματικά όταν μετράμε. Παρόλο που η κατανόηση των αριθμών μπορεί να μην είναι ακριβής στην αρχή, το μέτρημα κάνει τη διαφορά.