από τον Γιάννη Ταπεινό, πρώην Αντινομάρχης Παιδείας
“Αισθάνομαι την υποχρέωση να παρέμβω για να αποκαταστήσω την πάσα αλήθεια.
Ώστε ιστορικά να μην μένουν αναπάντητες δηλώσεις οι οποίες γίνονται μετά από 6 ολόκληρα χρόνια (!) και αδίκως αλλά και ατεκμηρίωτα επιχειρούν να αλλοιώσουν το έργο που παρήχθη από την Ν.Α. Αχαΐας.
Άλλωστε δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται συγκεκριμένη προσπάθεια για «ευνόητους λόγους» να ακυρωθεί το μεγάλο έργο που είχε επιτευχθεί. Δώσαμε εξετάσεις και πετύχαμε. Γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί σε καμία περίπτωση.
Επειδή ο πρώην Αυτοδιοικητικός θεσμός δεν μπορεί αλλά και δεν πρέπει να αποτελέσει εξιλαστήριο θύμα κανενός, είναι ανάγκη να αποσαφηνιστεί τι πραγματικά συνέβη με την περίπτωση των εν λόγω Σχολικών Μονάδων και να αποδειχθεί πως τα όσα γράφτηκαν και υποστηρίχτηκαν προσφάτως δεν αντιπροσωπεύουν την πραγματικότητα.
Α. Η αλήθεια για το 67ο Δημοτικό Σχολείο Πατρών
Το 2007, το σχολείο εντάσσεται στο 5ετές πρόγραμμα Σχολικής Στέγης (2008-2012) της Ν.Α. Αχαΐας, και μάλιστα στην 7η θέση ιεράρχησης με τίτλο: «Ανέγερση 67ου Δημοτικού Σχολείου» – τις πρώτες θέσεις κατείχαν τα τρία σχολεία αμιάντου, που έχει ήδη ολοκληρωθεί η κατασκευή τους, καθώς και τα τρία Ειδικά Σχολεία.
Τοποθετήσαμε προκατασκευασμένες αίθουσες αντιμετωπίζοντας άμεσα το κτιριακό και με ευθύνη μας (Ν.Α. Αχαΐας) συντάχθηκε μελέτη βιωσιμότητας της συγκεκριμένης σχολικής μονάδας, όπως και για πολλές άλλες, μέχρι και το 2020, όπου για το 67ο Δημοτικό Σχολείο παρατηρήθηκε σταδιακή αύξηση μαθητικού δυναμικού (2007: 72 μαθητές, 2010: 80 μαθητές, σήμερα έχει 84 μαθητές) και ομολογουμένως δημιουργεί απορίες το γεγονός ότι κάποιοι σήμερα τάσσονται υπέρ της κατάργησής του!
Θυμίζω ότι οι αποφάσεις για ιδρύσεις – προαγωγές – υποβιβασμούς και καταργήσεις σχολικών μονάδων ήταν και είναι έργο των Αυτοδιοικητικών θεσμών κατόπιν εισηγήσεων των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης. Και εν συνεχεία οι αποφάσεις αποστέλλονται στο ΥΠΕΠΘ.
- Το 2009, συντάσσεται η κτιριολογική μελέτη του 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών, από την Διεύθυνση Έργων της Νομαρχίας Αχαΐας.
- Το 2010, και ενώ είναι ορατός ο κίνδυνος να μην χρηματοδοτηθεί η κατασκευή του από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου, (όπως συνέβη και για μια σειρά άλλων σχολείων, πλην του Δημοτικού Βραχνεϊκων το οποίο δημοπρατήσαμε το 2010 και χρηματοδοτήθηκε η κατασκευή του από το ΠΔΕ), τροποποιούμε όλες τις αποφάσεις και προτείνεται η ένταξή του στο ΕΣΠΑ, με πλήρη σύνταξη μελέτης και με τον χαρακτηρισμό «Ώριμο Έργο».
Σε σύνολο 10 σχολείων για ένταξη στο ΕΣΠΑ, το 67ο Δημοτικό Σχολείο ιεραρχήθηκε 3ο , με προϋπολογισμό 2.450.000 ευρώ (Δημοπρατήθηκαν τα δύο πρώτα σχολεία και δη, το Λύκειο Δεμενίκων και το Γυμνάσιο Κ. Αχαΐας που σήμερα έχουν ήδη ολοκληρωθεί και λειτουργούν).
Ως εκ τούτου, εκτιμώ πως η κατασκευή του 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών θα έπρεπε να είχε δημοπρατηθεί το αργότερο μέχρι τον Μάρτιο του 2011. Άρα, το ερώτημα που εύλογα ανακύπτει είναι: «Ποιοι δεν μπόρεσαν να βρουν έτοιμους φακέλους ή ποιοι αρνήθηκαν να δώσουν έτοιμους φακέλους». Και εν τέλει, ποιοι θα πρέπει να δώσουν εξηγήσεις και να απολογηθούν στη μαθητική κοινότητα.
Το σίγουρο σε κάθε περίπτωση, είναι ότι η μελέτη κατασκευής του εν λόγω σχολείου ολοκληρώθηκε στο σύνολό της από την Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχίας Αχαΐας.
Β. Η αλήθεια για τα περί οφειλής σε μελετητή
Τα περί «100.000 ευρώ» που γράφτηκε ότι στοίχισε η μελέτη του 67ουΔημοτικού Σχολείου από την Εργολάβο κ. Τσαουρδά, είναι αναληθή. Και αυτό, καθώς όπως διατυπώνεται παραπάνω η μελέτη συντάχθηκε από τις Υπηρεσίες της Ν.Α. Αχαΐας και όχι από οιονδήποτε ιδιώτη.
Προφανώς ορισμένοι μπέρδεψαν την ισόποση οφειλή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας προς την συγκεκριμένη Εργολάβο, που όμως αφορούσε Επισκευαστικό Πρόγραμμα σε σχολεία. Κάτι δηλαδή, που δεν σχετίζεται με το θέμα του 67ου Δημοτικού Σχολείου Πατρών.
Γ. Για τις λοιπές Σχολικές Μονάδες
Όσον αφορά τα υπόλοιπα σχολεία για τα οποία γίνεται λόγος (3ο Γυμνάσιο, 10 Λύκειο, 16ο, 12ο και 27ο Δημοτικά Σχολεία Πατρών) , για το μεν 16οΔημοτικό είχε ολοκληρωθεί η σύνταξη πλήρους μελέτης ώστε να κατατεθεί η πρόταση στο ΕΣΠΑ, όπως και έγινε με αποτέλεσμα το σχολείο να βρίσκεται σήμερα σε φάση ολοκλήρωσης. Για τις υπόλοιπες τέσσερις σχολικές μονάδες, οι μελέτες τους ήταν εν εξελίξει από τον Μάρτιο του 2010.
Μάλιστα, για τα παραπάνω σχολεία είχαν εγκριθεί χρηματοδοτήσεις από το Π.Δ.Ε. του Υπουργείου αλλά (όπως αναγράφεται και παραπάνω) λόγω του εμφανούς κινδύνου μη χρηματοδότησης ή καθυστερήσεων, συνεπεία της οικονομικής κρίσης, τροποποιήθηκαν οι μελέτες και προτάθηκε η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ.
Άλλωστε είχαν εξασφαλιστεί μέσω ΕΣΠΑ 60 εκ. ευρώ για σχολική στέγη στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με την Νομαρχία Αχαΐας να έχει τη μεγαλύτερη «ωριμότητα» και δυνατότητα απορρόφησης, για ένταξη 10 σχολικών μονάδων στο πρόγραμμα.
Σε γενικές γραμμές τα στοιχεία, τα οποία βρίσκονται στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου, αποδεικνύουν το έργο που παρήχθη από την πρώην Νομαρχία Αχαΐας.
Ενδεικτικά αναφέρω:
- Κατασκευάστηκαν 18 σχολικές μονάδες
- Ολοκληρώθηκε και πληρώθηκε, (13.500.000 ευρώ), Επισκευαστικό Πρόγραμμα που αφορούσε μεγάλες παρεμβάσεις σε 152 σχολικές μονάδες του Νομού
- Μεταστεγάστηκαν 18 σχολικές μονάδες λόγω προβλημάτων στατικότητας
- Τοποθετήθηκαν 255 προκατασκευασμένες σχολικές αίθουσες σε 30 σχολικές μονάδες για την κάλυψη αναγκών μεταστέγασης και άλλες 30 προκάτ αίθουσες σε 21 σχολεία, για άλλες ανάγκες
- Αγορές οικοπέδων για ανέγερση σχολείων έναντι 1.270.000 ευρώ
- Μισθώσεις – ενοικιάσεις ακινήτων, κατόπιν διαγωνισμών μίσθωσης, για στέγαση 39 Νηπιαγωγείων, 17 Δημοτικών και 3 Γυμνασίων
Κατόπιν όλων αυτών, η δράση του τομέα Παιδείας της Ν.Α. Αχαΐας, ειδικά στο επίπεδο των υποδομών, δεν επιδέχεται αμφισβήτησης. Οποιαδήποτε προσπάθεια εκμηδενισμού, αλλοίωσης ή αναζήτησης τυχόν ευθυνών , μάλλον εξυπηρετεί σκοπιμότητες ή καλύπτει αδυναμίες άλλων.
Η Ν.Α. Αχαΐας, παρά τα πολλά και συχνά ανυπέρβλητα προβλήματα που συνάντησε ως θεσμός, τόσο λόγω περιορισμένων πόρων, όσο και λόγω προβλημάτων γραφειοκρατίας, άφησε ανεξίτηλο το στίγμα της και στο επίπεδο των υποδομών στο χώρο της Παιδείας, κάτι το οποίο γνωρίζει πλήρως η Εκπαιδευτική αλλά και η Μαθητική Κοινότητα της περιοχής μας”.