Εκπαίδευση Μαθησιακές Δυσκολίες / Ειδική Αγωγή Προτεινόμενο Πρωταγωνιστές

Η λογοθαραπέυτρια – ειδική παιδαγωγός Αντωνία Τζουανοπούλου, απαντά στα ερωτήματα σας!

Ο Σεπτέμβριος είναι ο μήνας προσαρμογής για τα παιδιά στο σχολείο, αλλά και για τους γονείς. Είναι το πρώτο διάστημα όπου όλα είναι καινούργια, νέα τάξη, μαθήματα και πολλές φορές και νέες δραστηριότητες. 

Μετά από λίγο διάστημα όμως, αρχίζουν να εμφανίζονται τα πρώτα θέματα που απασχολούν μαθητές και γονείς. Θέματα όπου στο πρώτο ανάγνωσμα, σας φαίνονται μη διαχειρίσιμα, πολλές φορές στο μυαλό των γονέων επικρατεί πανικός, αρχίζουν τις ερωτήσεις από κι από κει και έπειτα καταλήγουν σε κάποιον ειδικ70461933_514712369341443_8055137303095410688_nό. Εκεί, το πρόβλημα σταματά να είναι πρόβλημα. Εκεί, η ζωή ξαναβρίσκει τους ρυθμούς της. Ο μαθητής μαθαίνει να διαχειρίζεται σωστά την κατάσταση που τον προβλημάτιζε και όλα μπαίνουν σε ομαλή πορεία. Συνεπώς, όλα αντιμετωπίζονται με τους κατάλληλους επαγγελματίες. 

Το juniorsclub.gr καθημερινά γίνεται αποδέκτης πολλών ερωτήσεων – θεμάτων για αρθρογραφία κλπ. Επικοινωνήσαμε με την λογοθαραπέυτρια – ειδική παιδαγωγό, Αντωνία Τζουανοπούλου, όπου έχει δημιουργήσει το υπερσύγχρονο Λογοπαίγνιον Κέντρο λογοθεραπείας Ακταίο Ρίου Πάτρα, για να κάνουμε μια συνέντευξη με δικές σας ερωτήσεις! 

Children-20-back-to-school-juniorsclub

jc: Χαίρομαι πάρα πολύ που βρίσκομαι στο χώρο σας για αυτή τη συνέντευξη. Θα ήθελα αρχικά να μου πείτε κάποια πράγματα για εσάς.

A.Τ: Ωραία, δική μας η χαρά και η τιμή και σας ευχαριστούμε πάρα πολύ. Το «Λογοπαίγνιο» είναι ένα κέντρο λογοθεραπείας και σχολικής μελέτης. Υπεύθυνη είμαι εγώ, η Τζουανοπούλου Αντωνία, είμαι λογοθεραπεύτρια με ειδικότητα στην εξειδίκευση και μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδική αγωγή σε προβλήματα γραπτού και προφορικού λόγου. Το κέντρο λειτουργεί με βάση την λογοθεραπεία, την σχολική μελέτη και την διαπαιδαγώγηση . 

jc: Κυρία Τζουανοπούλου, πόσο σημαντικό είναι ένα κέντρο λογοθεραπείας και μελέτης σαν το δικό σας? Ποιος ο σκοπός της δημιουργίας του κέντρου?

A.Τ: Tο εξειδικευμένο κέντρο λογοθεραπείας και σχολικής μελέτης, «Λογοπαίγνιο» είναι ένας κατάλληλα διαμορφωμένος χώρος για θεραπείες, λογοθεραπείες ειδικής αγωγής και σχολικής μελέτης των μαθητών του δημοτικού σχολείου. Απαρτίζεται από ειδικά διαμορφωμένες αίθουσες που κάθε μία έχει την υπηρεσία της. Προσφέρουμε πλήρη αξιολόγηση με τη χρήση σταθμισμένων τεστ που δουλεύουμε για έγκαιρη πρόληψη και θεραπεία.

Ο σκοπός της δημιουργίας του κέντρου μας είναι η κάλυψη των αναγκών όλων των παιδιών. Δεν εστιάζουμε μόνο σε μία δυσκολία αλλά κοιτάμε σφαιρικά το παιδί, τις ανάγκες του και πάντα σε συνεργασία με τους γονείς, κάνουμε τη μελέτη και το σχολείο, μια αγαπημένη συνήθεια. 

Children-10-back-to-school-juniorsclub

 jc: Τις συνολικές του δηλαδή δεξιότητες και δυσκολίες; 

Α.Τ: Τα κλειδιά για την επιλογή του κέντρου μας είναι η πλήρης επαγγελματική κατάρτηση, η επαγγελματική εμπειρία μας και οι ποιότητα στις υπηρεσίες μας. Επίσης να προσθέσω ότι η ίδια τυχαίνει να είμαι μητέρα 2 παιδιών. Αυτό το λέω γιατι στο Λογοπαίγνιο αυτό που έχει σημασία είναι η διαφορετικόττα μας κι όλα τα παιδιά να ναι μαζί. 

jc: Πόλύ ωραία, να περάσουμε στη δεύτερη ερώτηση. Ο εκπαιδευτικός στο σχολείο δεν αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες ακόμα και των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες?

Α.Τ: Η αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών χρειάζεται αρκετό χρονικό διάστημα και εξαρτάται από την έγκαιρη διάγνωση αλλά και από την παρέμβαση. Συνήθως προτείνεται συνδυασμός των παρεμβάσεων και βεβαίως συνεργασία έτσι ώστε να έχουμε το καλύτερο μαθησιακό προφίλ του μαθητή.

Αποφεύγουμε την σχολική άρνηση και την σχολική αποτυχία οπότε ένας μαθητής  με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να λαμβάνει υπηρεσίες και στο δημόσιο σχολείο, όπως είναι το τμήμα ένταξης, αλλά και στον ιδιωτικό τομέα όπως είναι το κέντρο λογοθεραπείας και σχολικής μελέτης.

Καλό θα ήταν να δουλεύουμε μαζί, συνδυαστικά και να δουλεύουμε ολοκληρωτικά για το παιδί.

 jc: Κυρία Τζουανοπούλου, πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα μία δυσκολία στο λόγο ή στην ομιλία του παιδιού?

Α.Τ:Οι δυσκολίες στον λόγο/ομιλία του παιδιού πρέπει να αντιμετωπίζονται άμεσα. Η μη έγκαιρη αντιμετώπισή τους θα παγιώσει τη δυσκολία  με αποτέλεσμα να είναι πιο δύσκολη και χρονοβόρα η αποκατάστασή της. Για παράδειγμα, ένα παιδάκι που δεν λέει το «ρ» για παράδειγμα στο νήπιο είναι πιθανόν να δημιουργήσει μαθησιακές δυσκολίες στο δημοτικό σχολείο. Επίσης τα συμπτώματα τραυλισμού, όταν έχουμε ένα παιδάκι 3 -3,5 χρονών με συμπτώματα τραυλισμού, αν δεν αντιμετωπιστούν άμεσα και οι γονείς δε μάθουν πως να το διαχειρίζονται, θα παγιωθεί ο τραυλισμός.

Children-9-back-to-school-juniorsclub

jc: Κάποια παιδιά έχουν φτωχό λεξιλόγιο. Η μελέτη μέσα στην τάξη του σχολείου πολλές φορές δεν τα βοηθά. Σε αυτή τη περίπτωση πόσο σημαντικός είναι ο δικός σας ρόλος?

Α.Τ: Πολλές φορές είτε αφορά παιδιά με φτωχό λεξιλόγιο, είτε παιδιά με φτωχή ακουστική, βραχύχρονη μνήμη, είτε παιδιά με συναισθηματικές διαταραχές/ανωριμότητα είτε ακόμα και με μαθησιακές δυσκολίες, η μελέτη στην τάξη δεν είναι επαρκής. Οπότε σε αυτές τις περιπτώσεις ο δικός μας ρόλος είναι να διώξουμε την αγωνία, το άγχος και την απογοήτευση που νιώθουν αυτά τα παιδιά και να τα κάνουμε να μας εμπιστευτούν και να νιώσουν αυτοεκτίμηση.

Η μελέτη που γίνεται εδώ είναι μελέτη με συγκεκριμένα προγράμματα παρέμβασης ανάλογα με τις δυσκολίες που έχει το κάθε παιδάκι και με σκοπό να αναπτυχθούν όλες αυτές οι δεξιότητες και ικανότητες που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν τους γρήγορους ρυθμούς που είναι μέσα στην τάξη. 

jc: Από ότι καταλαβαίνω, τα συναισθήματα μπορούν να μπλοκάρουν πάρα πολύ την μαθησιακή διαδικασία και το κέντρο σας εξειδικεύεται σε αυτό, δηλαδή στο πως να ελέγχουν τέτοιους συναισθηματικούς παράγοντες;

Α.Τ: Βεβαίως. Το κέντρο μας έχει θεραπευτές εξειδικευμένους στην παιδοψυχολογία και στόχος μας είναι το παιδί να νιώσει ασφαλή και εμπιστοσύνη στον εαυτό του, ότι μπορεί να τα καταφέρει, να ενισχύσουμε την αυτοεκτίμησή του, την αυτοαντίληψή του και να αγαπήσει το σχολείο γενικότερα και ας κάνει μερικά λαθάκια.

 jc: Μπορεί ο γονέας να καταλάβει ότι το παιδί του χρειάζεται τη δική σας υποστήριξη?

Α.Τ: Όταν οι δυσκολίες του παιδιού είναι ξεκάθαρες, για παράδειγμα έχει μία αρθρωτική δυσκολία να πει το «ρ»,ή πολλές φορές έρχονται γονείς και μας λένε ότι μπερδεύει το «θ» με το «δ» ή το «φ» με το «β» όπως είναι μία φωνολογική διαταραχή. Εκεί που δεν μπορεί να το καταλάβει είναι όταν ένα παιδί έχει μία πολύ καλή άρθρωση και παράλληλα χρησιμοποιεί πολύ καλή σύνταξη και γραμματική ή έχει δυσκολίες στο πραγματολογικό μέρος του λόγου όπως είναι να μην απαντάει επί της ουσίας ή να μην ακολουθεί τις κοινωνικές συμβάσεις του προφορικού λόγου. Εκεί ο γονιός δεν μπορεί να το καταλάβει και χρειάζεται μία πλήρης λογοπαιδική αξιολόγηση. 

jc: Έχετε παρατηρήσει περιστατικά γονέων που έρχονται μεν στο κέντρο σας αλλά έρχονται με κάποια αμηχανία ή άρνηση ότι το παιδί τους έχει  μία μαθησιακή ιδιαιτερότητα? Πως αντιδρουν σε αυτό?

Α.Τ: Εδώ οι γονείς έρχονται είτε από δική τους τους ανησυχία, οπότε έχουν αποδεχθεί ότι κάτι συμβαίνει με το παιδί τους, είτε από αίτημα του δασκάλου/νηπιαγωγού, είτε από δάσκαλο δημοτικής εκπαίδευσης. Όταν χρησιμοποιούμε σταθμισμένα τεστ, τα οποία εξετάζουν διάφορους τομείς όπως είναι η άρθρωση, η φωνολογία, η μνήμη, η προσοχή, η συγκέντρωση, ο γονιός δεν μπορεί να το αρνηθεί. Όταν του δείχνεις τις απαντήσεις του παιδιού το δέχεται γιατί έχει σταθμιστεί με παιδιά της χρονολογικής του ηλικίας. 

Εκεί μπορείς λοιπόν να κάνεις και την παρέμβαση στον συγκεκριμένο τομέα.  

Αν ο γονιός είναι απέναντι και δεν μπορεί να το δεχθεί, δυστυχώς δεν θα έχουμε τα καλύτερα αποτελέσματα και τα πιο γρήγορα.

Children-18-back-to-school-juniorsclub

jc: Καλύπτεται η μελέτη ή η όποια θεραπεία χρειάζεται το παιδί από τον ασφαλιστικό φορέα?

Α.Τ: Πολύ ωραία ερώτηση. Μπορώ να σας πω ότι οι συνεδρίες λογοθεραπείας , οι συνεδρίες ειδικής διαπαιδαγώγησης αλλά και οι μαθησιακές δυσκολίες, καλύπτονται από τον ασφαλιστικό φορέα από τον ΕΟΠΠΥ και βεβαίως και από το ΚΕΣΥ που είναι ένας δημόσιος φορέας των σχολείων από το Υπουργείο Παιδείας αλλά και από τα νοσοκομεία μετά από παιδοψυχιατρική εκτίμηση.

jc: Τώρα, όσον αφορά τις συνεδρίες, είναι καλύτερο να είναι ατομικές ή ομαδικές?

Α.Τ Εξαρτάται από την περίπτωση. Πολλές φορές θέλουμε ατομικές συνεδρίες για να έχουμε προσέγγιση ένα προς ένα και μία αντίστοιχη θεραπευτική σχέση. Υπάρχουν όμως και φορές που θέλουμε ομαδική θεραπεία με στόχο ένα φυσικό περιβάλλον επικοινωνίας. Το προτιμάμε σε παιδιά που έχουν δυσκολίες στο πραγματολογικό μέρος του λόγου ή στον τραυλισμό ή στη σχολική μελέτη/ μαθησιακές δυσκολίες προτιμούμε τα παιδιά να είναι σε ένα ομαδικό περιβάλλον έτσι ώστε να δουν ότι δεν είναι τα μόνα με μια δυσκολία .

jc: Άρα η ομαδικές συνεδρίες από όσο καταλαβαίνω βοηθούν και στο συναισθηματικό παράγοντα του παιδιού γιατί το παιδί δεν νιώθει ότι μόνο αυτό έχει ένα πρόβλημα. Μπορεί μαζί με άλλα παιδιά να λύσει αυτή τη μαθησιακή ιδιαιτερότητα που έχει. Και επίσης φαντάζομαι μία ατομική συνεδρία θα γίνεται με παιδιά που έχουν προχωρημένου βαθμού δυσκολία. 

Α. Τ Συνήθως προτιμούμε τις ατομικές συνεδρίες, πχ στην αναπτυξιακή διαταραχή . Εκεί προτιμούμε τις ατομικές συνεδρίες για να έχουμε μία θεραπευτική σχέση με το παιδί ή σε μία περίπτωση υπερκινητικότητας. Σε κάποιες περιπτώσεις μαθησιακής δυσκολίας πολύ ελαφριάς μορφής ή κάποιες άλλες θεραπείες προτιμούμε την ομαδική θεραπεία για να τονίσουμε ότι είμαστε όλοι μαζί, όλοι έχουμε κάποια δυσκολία όποτε το ένα παιδάκι βοηθάει το άλλο και το παιδάκι δεν ντρέπεται για αυτή τη δυσκολία, δε ντρέπεται να πει «δε το ξέρω» ή πολύ σημαντικό είναι ότι το ένα δεν κοροιδεύει το άλλο.

Children-4-back-to-school-juniorsclub

jc: Από ποια ηλικια πρεπει το παιδι να ξεκινησει λογοθεραπεια; 

Α.Τ Ο προφορικός λόγος είναι πάρα πολύ σημαντικός. Μεσω αυτού το παιδί κοινωνικοπιείται, εκφράζει τις επιθυμίες του τις ανάγκες του, μαθαίνει, σκέφτεται. Οπότε καταλαβαίνετε ότι οποιαδήποε δυσκολία στο προφορικό λόγο επηρρεάζει το παιδί. Τώρα όταν υπάρχουν οργανικά προβλήματα, ξεκινάμε τη θεραπεία της λογοθεραπείας από πολύ νωρίς, ακόμα κι από τον πρώτο χρόνο. Όταν υπάρχουν πολλά σοβαρά οργανικά θέματα, σίτησης, μια αναπτυξιακή διαταραχή, ξεκινάει η θεραπεία από μικρή ηλικία.

Όταν δεν υπάρχουν οργανικά προβλημάτα, τότε έρχονται τα παιδιά συνήθως  3,5-4 χρονών, μετά από ανησυχία των γονιών ή από προτροπή της παιδιάτρου ή της νηπιαγωγού. Αυτό που θα πρέπει ο γονιός να καταλάβει είναι ότι όταν έρχεται εδώ, η εξέλιξη της ομιλίας μπορεί να παρουσιάσει μια χρονική καθυστέρηση σε σχέση με τα άλλα παιδιά. Δηλαδή μπορεί να είναι 4 χρονών και να μη μιλάει και οι γονείς να το συγκρίνουν με το πρώτο τους παιδί όπου μίλησε νωρίτερα. Όταν το ίδιο το παιδί νιώθει αρνητικά συναισθήματα για την ομιλία του, όταν ανησυχεί και δε του αρέσει που μιλάει, ή όταν το παιδί επαναλαμβάνεται, τότε πρέπει να έρθουν οπωσδήποτε. Ιδίως όταν το παιδί επαναλμβάνει τις ίδιες φράσεις, συλλαβές, φθόγγους, το οποίο γίνεται αυτό γύρω στα 3-3,5 χρονια, πάλι πρέπει να έρθει και όταν βεβαίως δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμα ο λόγος του. Δηλαδή η λογοθεραπεία όταν εκδηλωθούν αυτοί οι παρα΄γοντες πρέπει να γίνει περίπου από 3 ετών μέχρι 5. 

jc: Στο κεφάλαιο των μαθησιακών δυσκολιών επειδή υπάρχουν πολλά συμπτώματα θα θέλατε να αναφερθούμε στα πιο έντονα, αυτά που δεν πρέπει να αγνοεί κανένας μας?

Α.Τ Σύμφωνα με το Αμερικανικό Ινστιτούτο Υγείας θα πρέπει εμείς οι γονεις να είμαστε σε επιφυλακή όταν το παιδί έχει δυσκολία στην ανάγνωση, π.χ, το παιδί διαβάζει συλλαβιστά, όταν διαβάζει χωρίς ρυθμό και επιτονισμό ή όταν εχουμε δυσκολία στη γραφή (δηλαδή δεν τηρούνται οι συμβChildren-7-back-to-school-juniorsclubάσεις του γραπτού λόγου).

Μπορεί να συγχέει γράμματα ή να κάνει βασικά λάθη ορθογραφίας ή αντίστοιχα να υπάρχουν δυσκολίες στα μαθηματικά, να συγχέει νούμερα ή να μην μπορεί να κατανοήσει τις λογικές πράξεις. Πολύ σημαντικό είναι να προσέξουμε κάποιες δυσκολίες στη μνήμη, στη  εκτέλεση οδηγιών ή στην αυτοματοποίηση της νέας γνώσης και στην εστίαση της προσοχής. Ένα άλλο παράδειγμα που μας λένε οι γονείς είναι ότι το παιδί ξέρει τον κανόνα ότι τα ρήματα σε «ίζω» τελειώνουν σε «ι», παρόλα αυτά δεν τηρεί τον κανόνα που ξέρει. Αυτό σημαίνει είτε ότι έχει δυσκολία στη μνήμη του ή ότι δεν έχει αυτοματοποιήσει την γνώση, ότι δεν την έχει κάνει κτήμα του ώστε να την χτησιμοποιήσει. 

Έχει αποκτήσει την θεωρητική γνώση αλλά δεν μπορεί πρακτικά να την εφαρμώσει. Μπορεί να υπάρχουν επίσης προβλήματα στην κατανόηση ή στην επεξεργασία ή στην άρθρωση πολλές φορές. Πολλές φορές έρχονται παιδία δευτέρας – τρίτης δημοτικού με προβλήματα στην άρθρωση. Αυτό θα έπρεπε να είχε δουλευθεί σε μικρότερη ηλικία. 

Επίσης μπορεί να υπάρχουν θέματα χώρου, χρόνου, να ξεχνάει πράγματα στο σχολείο ή να ξεχνάει να βάλει τα πράγματά του μέσα στην τσάντα και βεβαίως αν παρουσιάσει προβλήματα υπερκινητικότητας ή διάσπασης προσοχής. 

jc: Η  διαπροσωπική σχέση που έχετε αναπτύξει με τα παιδιά γιατί είναι μοναδική?

Α.Τ Η θεραπευτική σχέση που έχουμε με τα παιδιά, είναι μία σχέση εμπιστοσύνης, μια σχέση αγάπης, μία σχέση συνεργασίας, μία σχέση που τα ενδυναμώνει συναισθηματικά. Ακόμα κι εμείς αντλούμε πολλή χαρά που τα παιδιά ξεπερνούν τις δυσκολίες. Και το συνηθίζω να το λέω στα παιδιά μας, γιατι η σχέση μας δεν είναι πελατειακή. Είναι σχέση αγάπης κι εμπιστοσύνης που κρατάει και μετα την ολοκλήρωση της θεραπείας. Πολλές φορές τα παιδιά έρχονται εδώ διστακτικά, έχουν άγχος, αγωνία. Το πιο δύσκολο κομμάτι είναι να μας εμπιστευτούν.

Μετά απ ‘αυτό, αφού μας εμπιστευτούν, δυναμώνουν συναισθηματικά, νιώθουν πιο ασφαλή και οι γονείς είναι μαζί μας σύμμαχοι.

Είμαστε όλοι μαζί για ένα καλύτερο μαθησιακό προφίλ. Είτε αφορά τη λογοθεραπεία είτε τη σχολική μελέτη, η σχέση μας με τα παιδιά είναι μοναδική για όλους αυτούς τους λόγους.

 Λογοπαίγνιον Κέντρο λογοθεραπείας Ακταίο Ρίου Πάτρα, ένας υπέροχος, σύγχρονος χώρος, γεμάτος παιχνίδια, γιατί σ” αυτό το κέντρο, ο λόγος και το παιχνίδι πάνε χέρι-χέρι! 

1. Λογοθεραπεία 

2.Εργοθεραπεία 

3.Μουσικοθεραπεία 

4.Ψυχολογική υποστήριξη 

5.Μαθησιακές δυσκολίες 

6.Σχολική μελέτη για όλα τα παιδιά 

7.Δημιουργική απασχόληση 

8.Συμβουλευτική γονέων 

9. Ειδική αγωγή 

Διαβάστε άρθρα της Αντωνίας Τζουανοπούλου: 

Υπάρχουν 3εις τύποι μαθητών και 3 διαφορετικά στυλ διαβάσματος!

Πώς οργανώνω το σωστό δίαβασμα για το παιδί μου;

Στο Λογοπαίγνιον λειτουργεί καθημερινά Σχολική Μελέτη για παιδιά του δημοτικού.
Για πληροφορίες 2610995852, 6937178522
Με την Αντωνια Τζουανοπουλου – Λογοθεραπευτρια

Πληροφορίες

Διεύθυνση: Αγίας Βαρβάρας 57 Α, Ακταίο Ρίου (8,40 km)
26500 Πάτρα

Τηλ: 261 099 5852

 *Θέλεις να ενημερώνεσαι άμεσα και έγκυρα; Να λαμβάνεις μέρος σε μεγάλους διαγωνισμούς;;; Κάνε LIKE στη σελίδα μας στο Facebook (Juniorsclub.gr) —–> ΕΔΩ 

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο