Τα αυτόματα στην ιστορία της αρχαίας ελληνικής τεχνολογίας αποτελούν σίγουρα ένα ιδιαίτερο, ξεχωριστό, ειδικό και ταυτόχρονα εντυπωσιακό στοιχείο. Οι αυτόματες μηχανές χάνονται μέσα στον αρχαίο ελληνικό μύθο. Η ποιητική φαντασία όχι μόνο πλάθει αλλά και οραματίζεται, προβλέπει, επινοεί μηχανές αυτοκίνητες, όπως τα αυτόματα πλοία των Φαιάκων στην Οδύσσεια. Ο μυθικός ανθρωπομορφισμός, η ποιητική δηλαδή πρόθεση να αποκτήσει η φύση ανθρώπινη μορφή και ψυχή, επηρεάζει και την ελληνική σκέψη.
Ο περιφερειακός διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Γυμνασίων με θέμα “Ταξίδι στην Αρχαιότητα” πραγματοποιήθηκε στο 11ο Γυμνάσιο Πάτρας, την πρώτη μέρα της Άνοιξης, στις 20 Μαρτίου 2016. Η πρωτοβουλία αυτή έδωσε την ευκαιρία σε μαθητές και καθηγητές από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας να αναπτύξουν το ταλέντο, τη φαντασία και τις επιστημονικές τους δεξιότητες, εφαρμόζοντας και κατασκευάζοντας μια ολοκληρωμένη ρομποτική κατασκευή-μοντέλο, η οποία προσομοίωσε το θέμα του διαγωνισμού «Ταξίδι στην Αρχαιότητα».
15 ομάδες συμμετείχαν στη γιορτή της ρομποτικής και πιο συγκεκριμένα 3 στην κατηγορία OPEN και 12 στο διαγωνιστικό δίαθλο με 50 μαθητές από Γυμνάσια της Περιφερειακής Ενότητας.
Πρώτη δοκιμασία: Η επιστροφή του Οδυσσέα
Η δοκιμασία αναφέρεται στην περιπετειώδη επιστροφή του Οδυσσέα από την Τροία στην Ιθάκη. Η διαδρομή πραγματοποιείται πάνω σε ένα χάρτη και τα ρομπότ έπρεπε να ακολουθήσουν πιστά τη διαδρομή που «χάραξε» ο Οδυσσέας.
Δεύτερη δοκιμασία: Ο λαβύρινθος του Μινώταυρου
Η δοκιμασία αναφέρεται στην προσπάθεια του Θησέα να σκοτώσει τον Μινώταυρο και να βγει με ασφάλεια από τον λαβύρινθο. Η διαδρομή πραγματοποιείται πάνω σε ένα λαβύρινθο με τοίχο ύψους 10 εκατοστών και Θησέας χρησιμοποιεί το μίτο της Αριάδνης για να βγει από αυτόν.
Όλες οι ομάδες προκρίνονται στον τελικό, στα εκπαιδευτήρια της Εκπαιδευτικής Αναγέννησης, στις Αφίδνες, το Σάββατο 2 Απριλίου 2016, ο οποίος διοργανώνεται από τον Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής WRO Hellas.
Ο Περιφερειακός Διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, κ. Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος, χαιρέτισε την εκδήλωση, ενώ ευχαρίστησε τους παρευρισκόμενους γονείς και κηδεμόνες, συγχαίροντας παράλληλα τα παιδιά και τους εκπαιδευτικούς τους για τις αξιέπαινες ρομποτικές κατασκευές τους. Δήλωσε χαρακτηριστικά:
“Η Δυτική Ελλάδα συμμετέχει και στους τρεις διαγωνισμούς εκπαιδευτικής ρομποτικής. Ειδικά, ο συγκεκριμένος 1ος διαγωνισμός για παιδιά Γυμνασίου είναι με έντονο στοιχείο ελληνικού πνεύματος. Οι αρχαίοι Έλληνες, γνωστοί για τη φαντασία και την επινοητικότητα τους, με πολλά δείγματα μηχανικής να εντυπωσιάζουν ακόμη και σήμερα, εμπνέουν τους μαθητές και τις μαθήτριες μας να τα αναπαραστήσουν μέσω της ρομποτικής. Είδα ανάμεσα στις κατασκευές των παιδιών το οδόμετρο του Ήρωνα και το μηχανισμό του βαρούλκου, μέσω της πρόκλησης του διαγωνισμού. Τα παιδιά κατασκευάζοντας αυτόματους μηχανισμούς της αρχαιότητας και μάς εντυπωσιάζουν μας με την εφευρετικότητά τους. Το δε διαγωνιστικό δίαθλο, με τις προκλήσεις της επιστροφής του Οδυσσέα και το λαβύρινθο του Μινώταυρου, αποτελεί επίσης μία τρανή απόδειξη ότι αναδεικνύονται θέματα πέραν του τεχνοκρατικού χαρακτήρα στο διαγωνισμό. Εύχομαι καλή επιτυχία στα παιδιά των Γυμνασίων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, τα οποία θα μάς εκπροσωπήσουν στον 1ο Πανελλήνιο διαγωνισμό, στην Αθήνα”.
Η Προϊσταμένη Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, κ. Σοφία Π. Χριστοπούλου, αφού καλωσόρισε τους μαθητές και τους γονείς και τους ευχήθηκε καλή επιτυχία, υπογράμμισε τη σημασία που έχει η συμμετοχή τους σε έναν τέτοιο διαγωνισμό για την απόκτηση εμπειριών, την αυτοβελτίωση και την αυτοπροβολή τους. Τόνισε επίσης, ότι η συμμετοχή όλο και περισσότερων μαθητών σε καινοτόμα προγράμματα βελτιώνει και ενισχύει την εικόνα του δημόσιου σχολείου. Κλείνοντας, συνεχάρη τους εκπαιδευτικούς – προπονητές των συμμετεχόντων ομάδων και τους γονείς γιατί αποτελούν ενεργούς συμπαραστάτες, δίνοντας κίνητρα στους μαθητές/τριες να ασχοληθούν με δραστηριότητες που απαιτούν εύστροφη σκέψη και συνεργατικότητα.
]]>