από τη Λογοθεραπεύτρια – Ειδική παιδαγωγό, Αντωνία Τζουανοπούλου, Εκπαιδευμένη στη χορήγηση της Αναπτυξιακής Δοκιμασίας ΠΑΪΣ – Λογοπαίγνιον Κέντρο λογοθεραπείας Ακταίο Ρίου – Πάτρα
Το κλείσιμο των σχολείων και η αποχή από τη σχολική ρουτίνα απειλεί την εκπαιδευτική ανάπτυξη των παιδιών.
Έρευνα του Save the Children στη Φιλανδία, την Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Ηνωμένες Πολιτείες αποκαλύπτει ότι ένα στα τέσσερα παιδιά υποφέρει από άγχος λόγω της κοινωνικής απομόνωσης.
Πολλά παιδιά εκφράζουν την αποχή από το σχολείο λόγω της πανδημίας, ως κάτι κακό και διακατέχονται από φόβο. Ο εξαναγκασμός να μένουν σπίτι, να μην τους επιτρέπουν να πάνε στο σχολείο δημιουργούν αρνητικές συνέπειες σε μεγάλη ομάδα μαθητών, όπως μαθητές πο ανήκουν σε οικονομικά ασθενέστερες οικογένειες, μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Η πανδημία έφερε τους μαθητές όλων των σχολικών βαθμίδων στο σπίτι, η σχολική κοινότητα πλέον δεν υφίσταται και η επαφή μέσω του διαδικτύου έρχεται να αντικαταστήσει τη δια ζώσης διαδικασία.
Τα παιδιά απουσιάζουν από τον φυσικό τους χώρο, που δεν γινόταν μόνο η διδασκαλία,αλλά εκεί τα παιδιά μπορούσαν να μοιραστούν τα ενδιαφέροντα, τις σκέψεις, τα συναισθήματά τους και να συνδιαλεχθούν κοινωνικά.
Η αποχή από το σχολείο, συμπεριλαμβανομένου του προηγούμενου ημερολογιακού έτους και του τρέχοντος, από την δια ζώσης διδασκαλία, και την αντικατάστασή της από την εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει επιπτώσεις όχι μόνο σε ψυχολογικό επίπεδο, αλλά και σε μαθησιακό.
Είναι γενικά παραδεκτό ότι, το κοινωνικό – οικονομικό υπόβραθο των οικογενειών δημιουργεί εκπαιδευτικές ανισότητες με κύρια συνέπεια την μειονεκτική σχολική απόδοση των μαθητών.
Μία άλλη παράμετρος που έχει παρατηρηθεί είναι ότι μεγάλο ποσοστό μαθητών του Δημοτικού Σχολείου δεν έχουν τη δυνατότητα να μελετήσουν σπίτι, μόνοι τους, χωρίς την γονεϊκή βοήθεια. Σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες έχει παρατηρηθεί ότι οι δυσκολίες αυτές γίνονται πιο έντονες, αποκτούν μεγαλύτερο έδαφος, με αποτέλεσμα τη γρήγορη κόπωση τους και τη δημιουργία μεγαλύτερου κενού.
‘Έρευνα πρόσφατη από τον ΟΟΣΑ και το Πανεπιστήμιο του Χαρβαρντ, που αφορούσε τις συνθήκες εκπαίδευσης και τις προσεγγίσεις που υιοθετήθηκαν για τη διατήρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, διαπιστώθηκε ότι η μάθηση που έλαβαν τα παιδιά, ήταν μόνο ένα μικρό ποσοστό από αυτήν της δια ζώσης εκπαίδευσης στο σχολείο.
Συνέπειες τις σχολικής αποχής αναφέρονται σε μειωμένο χρόνο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, έντονο στρες στους μαθητές και αυξάνει την έλλειψη των μαθησιακών κινήτρων.
Το κλείσιμο των σχολικών μονάδων δημιουργεί τον κίνδυνο μαθησιακών απωλειών και ψυχοσυναισθηματικών επιπτώσεων στους μαθητές. Σίγουρα, η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει και δεν πρέπει την εκπαιδευτική διαδικασία του σχολείου και θα έχει οδυνηρές μακροπρόθεσμες συνεπείες, τόσο σε ατομικό επίπεδο, όσο και σε όλα τα επίπεδα του κοινωνικού βίου.
Η σχολική ρουτίνα ξεκινάει από την προετοιμασία των μαθητών από το σπίτι, την πρώιμη αφύπνιση και την ρουτίνα μέχρι να φτάσουν στην πόρτα του σχολείου. Την είσοδο τους στο σχολείο, στο προαύλιο και την επαφή με τους συμμαθητές και εκπαιδευτικούς.
Είναι ζωτικής σημασίας η συμμετοχή των μαθητών στο σχολείο όχι μόνο για την μαθησιακή τους πορεία αλλά και την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη.
Τζουανοπούλου Αντωνία- Λογοθεραπεύτρια MSc, Επ. Υπευθ. Λογοπαίγνιον
Αγίας Βαρβάρας 57Α Ακταίο Ρίο Πάτρα (τηλ: 2610 995852-6937178522)
Email: info@logopaignion.gr www.logopaignion.gr
Διαβάστε επίσης:
Το παιδί ψευδίζει: Αιτίες και Αντιμετώπιση για τη Διαταραχή της Άρθρωσης
Θετικά και Αρνητικά της Τηλεκπαίδευσης στους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες
Καθυστέρηση λόγου: Γιατί δεν μιλάει το παιδί; Πώς να κάνω το παιδί μου να μιλήσει;