της δημοσιογράφου Ελένης Βασιλοπούλου @elena_juniorsclub
“Κάποιος ξέχασε ότι είμαι παιδί! Έχω μεγάλη λαχτάρα κι αγάπη για το σχολείο. Μου αρέσει να μαθαίνω και να κάνω τα μαθήματα μου, θέλω όμως και να παίξω.” Πόσο χρονών νομίζετε ότι είναι το κοριτσάκι που μου έστειλε αυτό το μήνυμα; Είναι μόλις 7 ετών, άριστη μαθήτρια της Β’ τάξης δημοτικού κι έχει καθημερινά έναν μεγάλο όγκο μαθημάτων και ασκήσεων για στο σπίτι.
Στην Α΄ τάξη, τα 6χρονα εισάγονται στον πολλαπλασιασμό, ενώ στη Β΄ υπάρχουν εκπαιδευτικοί όπως η δασκάλα της Μαρίας, όπου τους βάζει διαγώνισμα, δυο φορές την εβδομάδα. Συνεπώς, περιορίζεται ο ελεύθερος χρόνος και η μικρή που θέλει να είναι άριστη, ίσα που προλαβαίνει να παίξει για λίγο, πριν κοιμηθεί. Ο θεσμός “τσάντα στο σχολείο”, κάθε δεύτερο Σαββατοκύριακο, είναι μια μικρή απόδραση, για να θυμηθούν και πάλι ότι είναι παιδιά που έχουν ανάγκη το παιχνίδι!
Συνέντευξη με τον Δρ. Νικόλαο Μάνεση-Ε.ΔΙ.Π, στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Κοινωνικής Εργασίας, του Πανεπιστημίου Πατρών
ΤΙ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΛΟΥΜΕ; ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ;
Γνωρίζω τον κο Μάνεση, από όταν ήταν δάσκαλος σε δημοτικό σχολείο. Πάντα αφοσιωμένος στο λειτούργημα του εκπαιδευτικού, δίπλα στα παιδιά, κάνοντας το καλύτερο για τους μαθητές του.
J.C.: Το δημοτικό σχολείο στην Ελλάδα, παρέχει τα εφόδια που χρειάζονται τα παιδιά μας, για τη μελλοντική τους εξέλιξη;
Ν.Μ.: Τα Προγράμματα Σπουδών στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση είναι σύγχρονα, καθώς έχουν εκπονηθεί το 2003 και εφαρμόζονται από το 2006, ενώ ήδη έχουν δρομολογηθεί αλλαγές. Σε κάποια μαθήματα του Δημοτικού Σχολείου όπως η Ιστορία, η Κοινωνική & Πολιτική Αγωγή, καθώς και τα Θρησκευτικά ήδη εφαρμόζονται, ενώ προχωρά και η διαδικασία συγγραφής νέων εγχειριδίων. Τα Προγράμματα Σπουδών στοχεύουν στην καλλιέργεια ικανοτήτων των μαθητών/μαθητριών, χρήσιμων για την ολόπλευρη ανάπτυξή τους.
J.C.: Πώς πρέπει να είναι ένα σύγχρονο σχολείο σήμερα;
Ν.Μ.: Ένα σύγχρονο σχολείο έχει στο επίκεντρο τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/μαθητριών, καλλιεργεί τη δημιουργική και κριτική σκέψη, την ενεργό συμμετοχή, τη βιωματική μάθηση, μέσα από τη συμμετοχή στην ομάδα.
J.C.: Είστε υπέρ των πολλών μαθημάτων στο σπίτι, όπου στερούν ακόμη και το παιχνίδι στα παιδιά;
Ν.Μ.: Τα Προγράμματα Σπουδών προβλέπουν αναλυτικά τόσο το χρόνο απασχόλησης των μαθητών/μαθητριών, όσο και το είδος, την ποικιλία και στόχευση των ασκήσεων που χορηγούνται για το σπίτι. Το τι είναι πολύ ή αρκετό δέχεται πολλές ερμηνείες. Σε κάθε περίπτωση το παιχνίδι είναι πολύτιμο στις ηλικίες αυτές.
J.C.: Τα παιδιά της πανδημίας, έμειναν δυο χρόνια εκτός σχολικών αιθουσών. Είναι έτοιμα να διαχειριστούν το “σχολείο”, την επαφή με τα άλλα παιδιά και τους δασκάλους;
Ν.Μ.: Η πανδημία, εκτός της απώλειας ζωής αγαπημένων προσώπων, έφερε στο προσκήνιο οικονομικά, κοινωνικά και ψυχολογικά ζητήματα. Το σχολείο μπορεί να συμβάλλει στην καλλιέργεια των κοινωνικών σχέσεων των μαθητών/μαθητριών, άλλωστε η κοινωνική τους ένταξη, αποτελεί και ουσιαστικό του σκοπό.
J.C.: Τον Μάρτιο θα ξεκινήσουν οι εγγραφές στην Α΄ τάξη. Σε ποιες περιπτώσεις το παιδί πρέπει να επαναφοιτήσει στο νηπιαγωγείο; Στιγματίζεται το νήπιο;
Ν.Μ.: Δεν είναι στιγματισμός εάν κάποιο νήπιο για κάποιους λόγους (κοινωνικούς, γνωστικούς) χρειαστεί να επαναφοιτήσει. Αντιθέτως, είναι πολύτιμος ο χρόνος που θα κερδηθεί για την ανάπτυξή του. Είναι η κατάλληλη στιγμή, εάν συντρέχουν λόγοι και υπάρξει και η διάγνωση από τον σχετικό φορέα (ΚΕΔΑΣΥ).
Η συνέντευξη μου, δημοσιεύθηκε και στην Εφημερίδα ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ στη στήλη μου “Ξέρω τι θέλει ένα παιδί” σε συνεργασία με το www.juniorsclub.gr, όπου παρουσιάζονται κάθε Σάββατο, θέματα για παιδιά, εφήβους και γονείς. Αν θέλετε να επικοινωνήσετε μαζί μου για κάποιο θέμα ή κάποια συνέντευξη, στείλτε μήνυμα στο email: info@juniorsclub.gr
Μη ξεχάσεις να κάνεις ένα Like στη σελίδα μας στο facebook: juniorsclub.gr —> ΕΔΩ