Τα φανάρια έχουν τη μορφή που ξέρουμε εδώ και δεκαετίες, αλλά σύντομα, χάρη στην εξέλιξη της τεχνολογίας, ίσως να χρειαστεί να προσθέσουν ακόμα ένα χρώμα. Ο λόγος για τα αυτόνομα οχήματα, τα οποία όσο πληθαίνουν, θα χρειαστούν μία δική τους σήμανση.
Ερευνητές του North Carolina State University προτείνουν λοιπόν ένα τέταρτο χρώμα φαναριού, το οποίο θα χρησιμοποιείται από τους οδηγούς των μη αυτόνομων οχημάτων και θα χειρίζεται “έξυπνα” τη ροή της κίνησης. Φυσικά τα αυτόνομα οχήματα δε χρειάζονται κάποιο φανάρι, αφού θα επικοινωνούν μεταξύ τους ασύρματα. Ωστόσο το τέταρτο χρώμα θα υπάρχει ως σήμανση για τους ανθρώπους οδηγούς πως θα πρέπει να ακολουθήσουν τη ροή των αυτόνομων οχημάτων διασχίζοντας τη διασταύρωση.
Το κόκκινο σημαίνει σταμάτα. Το πράσινο σημαίνει προχώρα. Τα λευκά φώτα θα λένε στους ανθρώπους να ακολουθήσουν το αυτοκίνητο που βρίσκεται μπροστά τους. Το ονομάζουμε “λευκή φάση” η οποία θα εκμεταλλεύεται την υπολογιστική δύναμη των αυτόνομων οχημάτων.
Πώς ακριβώς θα λειτουργεί όμως; Τα αυτόνομα οχήματα βρίσκονται διαρκώς σε επικοινωνία μεταξύ τους και με τα φανάρια στις διασταυρώσεις, μέσα σε μία ορισμένη ακτίνα. Αυτό θα τους επιτρέψει να συντονίσουν πολύ πιο αποτελεσματικά και έξυπνα την κίνηση, δίνοντας προτεραιότητα στη ροή της κίνησης με τα περισσότερα οχήματα. Τυχόν οχήματα τα οποία οδηγούνται από ανθρώπους θα πληροφορούνται να ακολουθήσουν το όχημα μπροστά τους μέσω του λευκού φαναριού. Θα σταματούν αν το όχημα μπροστά τους σταματήσει και θα συνεχίσουν αν το όχημα μπροστά τους θα κινηθεί. Όταν ο αριθμός των αυτόνομων οχημάτων σε μία διασταύρωση πέσει κάτω από ένα ορισμένο όριο, τα φανάρια θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους με τα κανονικά κόκκινο, πορτοκαλί και πράσινο.
Στις προσομοιώσεις, το νέο σύστημα φάνηκε να βελτιώνει τη ροή της κίνησης, μειώνοντας και την κατανάλωση καυσίμου. Όσο περισσότερα αυτόνομα οχήματα ήταν σε μία διασταύρωση, τόσο αυξανόταν και η ροή της κίνησης, με τα ποσοστά βελτίωσης να φτάνουν από το 40% έως και το 99% όσον αφορά τις καθυστερήσεις.
Παρόλο που τα αυτόνομα οχήματα μπορούν να συντονιστούν μόνα τους, θεωρούμε πως πρέπει να ενσωματώσουμε και τη λευκή φάση, επειδή είναι σημαντικό να ενημερώνουμε τους ανθρώπους οδηγούς για το τι συμβαίνει, έτσι ώστε να ξέρουν τι πρέπει να κάνουν όταν πλησιάζουν τη διασταύρωση.
Η βελτίωση της κίνησης είναι αισθητή όταν τα αυτόνομα οχήματα ξεπερνούν το 30% σε μία διασταύρωση, ενώ όταν αποτελούν το 70%, η διασταύρωση μπορεί να λειτουργήσει μόνο με την αυτόματη λευκή φάση.
Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο IEE Transactions on Intelligent Transportation Systems.
https://www.juniorsclub.gr/i-leitoyrgia-toy-instagram-poy-aposyretai-stis-16-martioy/