Μωρό

Τα βρέφη καταλαβαίνουν, μιλήστε τους!

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του αμερικανικού Πανεπιστημίου Duke, την πρώτη που πραγματοποιείται σε παιδιά μέχρι 6 μηνών, τα μωρά «χτίζουν» το λεξιλόγιό τους νωρίτερα από όσο μέχρι πρόσφατα υποθέταμε.

Όσο πιο πολύ μιλάτε στα παιδιά σας ήδη από τη βρεφική ηλικία σαν να απευθύνεστε σε ενήλικες, τόσο περισσότερο τα βοηθάτε να μάθουν τη μητρική τους γλώσσα, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα. Οπως αναφέρεται στην επιθεώρηση «Proceedings of the National Academy of Sciences», τα μωρά χτίζουν το λεξιλόγιό τους νωρίτερα από όσο μέχρι πρόσφατα υποθέταμε, αφού σε ηλικία 6 μηνών μπορούν να αντιστοιχίσουν μια λέξη σε μια έννοια ή καλύτερα σε ένα πλέγμα εννοιών.

Αρκετούς μήνες προτού αρχίσουν να μιλάνε, τα βρέφη έχουν την ικανότητα να κατανοούν ουσιαστικά όπως «μπάλα» ή «σκύλος». Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα, οι λέξεις αυτές είναι δομημένες στον εγκέφαλό τους όπως ακριβώς είναι δομημένο το λεξιλόγιο στο μυαλό ενός ενήλικα.

Τη σχετική παρατήρηση έκανε η ομάδα της Ελικα Μπέργκελσον του Πανεπιστημίου Duke μέσω πειράματος. Πιο συγκεκριμένα, οι ερευνητές παρατήρησαν ότι τα μωρά μπερδεύονται όταν ακούν λέξεις που ανήκουν σε ένα κοινό αφηρημένο εννοιολογικό πλαίσιο, ενώ μπορούν να ξεχωρίζουν λέξεις που ανήκουν σε διαφορετικό εννοιολογικό πλαίσιο. Επί παραδείγματι, μπορεί να μπερδέψουν το «στόμα» με τη «μύτη», αλλά δεν μπερδεύουν τη «μύτη» με το «μπουκάλι».

Το πείραμα έγινε ως εξής. Οι ερευνητές έδειξαν δύο εικόνες στα βρέφη στις οποίες απεικονίζονταν καθημερινά αντικείμενα. Πιο αναλυτικά, τους έδειξαν μαζί τις εικόνες μιας κουβέρτας και ενός σκύλου, ενός βιβλίου και μιας πάνας, ενός καροτσιού και ενός αυτοκινήτου κ.ά.

Οι γονείς των παιδιών ονόμαζαν ένα εκ των δύο αντικειμένων και οι ερευνητές παρακολουθούσαν με ειδική κάμερα πού θα κοιτάξουν τα παιδιά. Οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι όσο πιο κοντά εννοιολογικά ήταν οι δύο εικόνες τόση περισσότερη ώρα έκαναν τα παιδιά για να κοιτάξουν τη σωστή εικόνα με βάση τη φωνή του γονιού τους.

Μάλιστα, παρατήρησαν ότι τα βρέφη μάθαιναν καλύτερα μια λέξη εάν αυτή επαναλαμβανόταν πολλές φορές παρουσία του φυσικού αντικειμένου το οποίο περιέγραφε. Οι ερευνητές γνώριζαν εδώ και χρόνια ότι τα μικρά παιδιά παρουσίαζαν το ίδιο μοτίβο μάθησης με τους ενηλίκους όσον αφορά στο πώς διαχειρίζονται τις πληροφορίες που σχετίζονται με την εκμάθηση της γλώσσας, όμως αυτή είναι η πρώτη έρευνα που αφορά σε παιδιά μέχρι έξι μηνών.

Νέα δεδομένα

Η έρευνα αυτή έρχεται να προσθέσει νέα δεδομένα για το πόσο βαθιά είναι η αντίληψη των βρεφών όσον αφορά στο λεκτικό κομμάτι. Οπως ανέφερε σε δηλώσεις της η επικεφαλής της έρευνας Ελικα Μπέργκελσον, «πιστεύω ότι, προτού ασχοληθούμε με το πώς μπορούμε να ενισχύσουμε την ανάπτυξη του λεξιλογίου των παιδιών, πρέπει να καταλάβουμε καλύτερα την “τυπική” διαδικασία που ακολουθείται. Έτσι πιστεύω ότι μία από τις βασικές συνεισφορές της έρευνάς μας σε αυτό είναι ότι αποκαλύπτει πως το να μιλάμε περισσότερο με τα βρέφη, εστιάζοντας σε αυτό που κοιτάνε ή σε αυτό για το οποίο ενδιαφέρονται, όχι μόνο δεν κάνει κακό, αλλά συμβάλλει και στην πρόωρη ανάπτυξη της γλώσσας».

Μετάβαση στο περιεχόμενο