Τα περισσότερα παιδιά μέχρι τα δύο τους χρόνια έχουν πιάσει στα χέρια τους κάποιο μαρκαδόρο για να ζωγραφίσουν ή καλύτερα να μουτζουρώσουν μια σελίδα.
Σε αυτά τα αρχικά στάδια τα παιδιά κρατούν τους μαρκαδόρους ή τις μπογιές με τη γροθιά τους και θα χρειαστεί να περάσουν δύο – τρία χρόνια ακόμα, μέχρι να καταφέρουν να πιάσουν σωστά το μολύβι και να αρχίσουν να γράφουν.
*μη ξεχάσεις να κάνεις ένα Like στη σελίδα μας στο facebook juniorsclub.gr —>ΕΔΩ
Ποιος, όμως, είναι ο σωστός τρόπος πιασίματος του μολυβιού και πώς μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να τα καταφέρει;
Το γράψιμο είναι μια σύνθετη διαδικασία που απαιτεί το παιδί να έχει αναπτύξει τις γνωστικές, αντιληπτικές, κινητικές και αισθητηριακές του ικανότητες. Για να μπορέσει ένα παιδί να κρατήσει σωστά το μολύβι, πρέπει να έχουν αναπτυχθεί αρκετά οι μύες των χεριών και των ώμων του. Γι’ αυτό το λόγο δεν θα πρέπει να πιέζετε το παιδί σας να πιάσει σωστά το μολύβι από πολύ νωρίς, αφού ακόμα δεν έχουν δυναμώσει τα χέρια του και δεν είναι ώριμο για κάτι τέτοιο.
Αντίθετα, καλό είναι να το αφήσετε να περάσει από διάφορα στάδια (κράτημα με γροθιά, κράτημα με τέσσερα δάχτυλα κλπ), μέχρι να φτάσει στο σωστό πιάσιμο, που είναι χρησιμοποιώντας τα τρία δάχτυλα, αντίχειρας – δείκτης -μέσος. Τα περισσότερα παιδιά πετυχαίνουν το σωστό κράτημα του μολυβιού μέχρι τα έξι τους χρόνια και έτσι είναι έτοιμα να παρακολουθήσουν την πρώτη δημοτικού.
Αν θέλετε να βοηθήσετε το παιδί σας, υπάρχουν αρκετά που μπορείτε να κάνετε για να δυναμώσει τα χέρια του και να αποκτήσει σταθερότητα στον καρπό, όπως:
Να σπάει τις φυσαλίδες από ένα νάιλον.
Να στύβει ένα σφουγγάρι.
Να κόβει με το ψαλιδάκι.
Να παίζει με πλαστελίνες και να τις απλώνει με πλάστη.
Να περνάει χάντρες σε κορδόνι.
Να προσπαθεί να πιάσει μικρά αντικείμενα με τα δάχτυλα ή με τσιμπίδα.
Να παίζει με σβούρες.
Να ζωγραφίζει σε χαρτί που βρίσκεται όρθιο απέναντί του, π.χ. σε ένα πίνακα.
Το σωστό κράτημα του μολυβιού είναι μια σημαντική συνήθεια που τα παιδιά πρέπει να κατακτήσουν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους στο Νηπιαγωγείο. Καθώς αυτό δε συμβαίνει πάντα δίνουμε μεγάλη έμφαση και στην πρώτη τάξη του Δημοτικού. Οι φωτογραφίες που ακολουθούν είναι κατατοπιστικές για το σωστό κράτημα του μολυβιού:
Όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες για το κράτημα του μολυβιού συνεργάζονται τρία δάκτυλα, ο αντίχειρα, ο δείκτης και το μεσαίο δάκτυλο. Το μεσαίο δάκτυλο μπαίνει κάτω από το μολύβι, σαν μαξιλαράκι, και τα άλλα δύο κρατούν τις δύο πλευρές του μολυβιού χωρίς να σκεπάζει το ένα δάκτυλο το άλλο.
Το σωστό κράτημα του μολυβιού απασχολεί τους ανθρώπους διεθνώς και το διαδίκτυο βρίθει από σχετικά άρθρα σε όλες τις γλώσσες του κόσμου. Χαρακτηριστική και η επόμενη εικόνα που περιλαμβάνει οδηγίες στα αγγλικά:
Στην εικόνα αυτή τονίζεται και κάτι ακόμη σημαντικό, το πώς στηρίζεται το χέρι που γράφει πάνω στο θρανίο. Μια τέτοια στήριξη του χεριού προϋποθέτει αρκετή προσπάθεια εκ μέρους του παιδιού καθώς θα πρέπει να μάθει να λυγίζει τον καρπό του και να κρατά το χέρι την ώρα που γράφει κάτω από τη γραμμή και όχι δίπλα ή πολύ χειρότερα από πάνω.
Στην εικόνα αυτή μπορείτε να δείτε πολλούς τρόπους κρατήματος του μολυβιού. Μόνο η τελευταία, η J, είναι η σωστή όταν το μολύβι το χρησιμοποιούμε για να γράψουμε.
Μια ακόμη κατατοπιστική φωτογραφία που δείχνει και τη θέση των τριών δακτύλων γύρω από το μολύβι, πώς στηρίζεται το χέρι στο θρανίο όταν γράφει και πώς λυγίζει ο καρπός αλλά και πού ακουμπά το μολύβι στο πάνω μέρος, στη διχάλα που δημιουργεί η παλάμη μας ανάμεσα στον αντίχειρα και στο δείκτη. Παρατηρήστε ότι στην κατάσταση αυτή και όπως είναι λυγισμένα τα δάκτυλα χωράει ανάμεσά τους μια μικρή σφαίρα, όπως τονίζουν διάφοροι ειδικοί…
Για να διευκολύνουμε όσα παιδιά δυσκολεύονται στο σωστό κράτημα, υπάρχουν στο εμπόριο ειδικά “δακτυλίδια” από καουτσούκ που μπαίνουν στο μολύβι και αναγκάζουν το παιδί να αφήνει κενό ανάμεσα στα τρία δάκτυλα που κρατούν το μολύβι.
Να και ένας λανθασμένος τρόπος κρατήματος του μολυβιού και που δυστυχώς τον εφαρμόζουν πολλά παιδάκια αν σχολείο και γονείς δεν επιμείνουν να τοποθετηθεί σωστά τα δάκτυλά του. Ένας τέτοιος λανθασμένος τρόπος δεν επιτρέπει στο παιδί να γράψει όμορφα και επιπλέον το γράψιμο γίνεται μια κουραστική υπόθεση που του δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα.
Να μερικά ακόμη σημαντικά για το άνετο και ωραίο γράψιμο πράγματα που πρέπει να προσέξουμε:
1. Όταν γράφει το παιδί μας φροντίζουμε το κάθισμα και το τραπέζι να του επιτρέπουν να πατάει καλά τα πόδια του στο δάπεδο. Ναι, βεβαίως, δε γράφουμε με τα πόδια! όμως παίζουν το δικό τους σημαντικό ρόλο για να μπορέσει το χέρι να αποδώσει όσα παραπάνω αναφέραμε.
2. Προσοχή και στη θέση της πλάτης και του κεφαλιού. Όχι στο υπερβολικό σκύψιμο που ζημιώνει και τη σπονδυλική στήλη και τα μάτια. Η άνετη θέση της πλάτης βοηθάει και στην αποφυγή της κόπωσης.
3. Δείτε επίσης πώς τοποθετούμε το τετράδιο όταν γράφουμε, λιγάκι λοξά. Η κλίση του τετραδίου είναι φυσικά διαφορετική για δεξιόχειρες και διαφορετική για αριστερόχειρες. Αυτή η κλίση του τετραδίου διευκολύνει και το λύγισμα του καρπού ενώ όταν το τετράδιο στέκεται κάθετα ο καρπός ζορίζεται υπερβολικά για να βρει τη σωστή θέση.
4. Στην εικόνα δε δείχνει πού βάζουμε το άλλο χέρι όταν γράφουμε. Όμως είναι σημαντική και η δική του θέση. Πρέπει να βρίσκεται πάνω στο τραπέζι ώστε να μη στραβώνει η σπονδυλική στήλη, μα να μη σκεπάζει το γραπτό με τρόπο που ο φωτισμός να μειώνεται. Και μια και αναφερθήκαμε στο φωτισμό να υπογραμμίσουμε και το δικό του ρόλο. Το φως την ώρα που γράφουμε πρέπει να πέφτει με τέτοιο τρόπο που να μην προκαλεί το χέρι μας σκιά στο σημείο που γράφουμε.
Γι’ αυτό και χρειαζόμαστε τη βοήθεια των γονιών ώστε συντονισμένα να υποστηρίζουμε το παιδί στο δύσκολο έργο του και μέχρι να του γίνουν συνήθεια ο σωστός τρόπος του κρατήματος του μολυβιού αλλά και όλα τα υπόλοιπα που αναφέραμε παραπάνω. Συνήθεια που θα του εξασφαλίσει και ωραία γράμματα και ταχύτητα στο γράψιμο και μάλιστα με λιγότερο κόπο. Σημαντικότατοι λόγοι και οι τρεις ώστε γονείς και δάσκαλοι να βάλουμε τα δυνατά μας στο τόσο κρίσιμο για την πορεία ενός μαθητή τομέα αλλά και στη ζωή του αύριο…
Ας θυμόμαστε όμως ότι μικρά παιδάκια είναι ακόμη και έχουν δρόμο πολύ μπροστά τους. Κι αν κάτι δεν το κάνουν καλά έχουμε ευθύνη κι εμείς οι μεγάλοι που δεν τους διδάξαμε όσο και όπως έπρεπε το σωστό.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Τα παραπάνω αφορούν παιδιά που γράφουν με το δεξί χέρι. Στους αριστερόχειρες υπάρχουν κάποιες διαφοροποιήσεις,. Πχ οι αριστερόχειρες πρέπει λένε οι ειδικοί να κρατάνε το μολύβι λίγο πιο πάνω από τους άλλους ώστε να ελέγχουν με το μάτι τι γράφουν. Και με την ευκαιρία να τονίσουμε και αυτό το σημείο, το μολύβι οι δεξιόχειρες δεν πρέπει να το κρατούν ούτε πολύ κοντά στη μύτη του ούτε και πολύ μακριά της. Παρατηρήστε τις πρώτες εικόνες που δημοσιεύσαμε και θα δείτε τι εννοούμε…
ΔΟΥΒΡΗΣ Ηλεκτρικές Συσκευές Α.Ε.
Διαβάστε επίσης:
Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος
Τηλεόραση και υπολογιστής: Ποιες οι επιπτώσεις που έχουν στον ψυχικό κόσμο των παιδιών
Ποιες είναι οι συνέπειες της αποχής των μαθητών από τις σχολικές τάξεις ?
Το παιδί ψευδίζει: Αιτίες και Αντιμετώπιση για τη Διαταραχή της Άρθρωσης
Θετικά και Αρνητικά της Τηλεκπαίδευσης στους μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες
Καθυστέρηση λόγου: Γιατί δεν μιλάει το παιδί; Πώς να κάνω το παιδί μου να μιλήσει