Το Βέλγιο βρέθηκε από την αρχή στο επίκεντρο της πανδημίας του κορονοϊού, με πολλά κρούσματα. Ο αριθμός των ασθενών από COVID-19 ξεπέρασε 50.780, ενώ 8.340 άνθρωποι (μέχρι σήμερα) έχασαν τη μάχη με τη ζωή. Ανάμεσα στους πολίτες του Βελγίου, η Ελληνική κοινότητα. ιδίως μετά το 2010, όπου έκανε έντονη την παρουσιά της στην πόλη των Βρυξελλών.
Οι οικογένειες Ομογενών με παιδιά, ζουν στο Βέλγιο, κι επιλέγουν το μοναδικό (δωρεάν) Ελληνικό σχολείο, το Κεστεκίδειο, όπου καλύπτει την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και υπάγεται στα Ελληνικά σχολεία του εξωτερικού.
Το juniorsclub.gr επικοινώνησε με την Αν. Διευθύντρια του Κεστεκίδειου Δημοτικού σχολείου, κα Ελένη Κατόπη για να μιλήσουμε για το πώς διαχειρίζονται εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές, το θέμα της πανδημίας.
Με την κα Κατόπη, συζητήσαμε πολλά θέματα όπως: Τι κάνουν αυτό το διάστημα τα ελληνόπουλα που ζουν εκεί; Πώς είναι εκεί το σύστημα της εκπαίδευσης; Τα μέτρα τα οποία ακολουθούν σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας αλλά και το Βελγικό κράτος κ.α.
Το Κεστεκίδειο, χρονολογείται από τις αρχές του περασμένου αιώνα, άνηκε στον επιχειρηματία Λεωνίδα Κεστεκίδη, ιδρυτή της σοκολατοποιείας «Leonidas» όπου αργότερα το 1970, η οικογένεια του, το δώρησε για να γίνει το πρώτο Ελληνικό σχολείο στο Βέλγιο, όπου Ελληνόπουλα φοιτούν από το Δημοτικό κι έπειτα Γυμνάσιο – Λύκειο.
Η κα Κατόπη Ελένη (φωτό: αριστερά με τη κα Πατάλα), είναι υπεύθυνη και γι άλλα εκπαιδευτικά προγάμματα όπου τα παιδιά του δημοτικού, παρακολουθούν στο πλάισιο των εξωσχολικών δραστηριοτήτων τους.
Μεγάλη ανταπόκριση είχε το πρόγραμμα που έτρεξε με μαθητές της Γ’ και Δ’ τάξης, όπου σύμφωνα με τους άθλους και το μύθο του Ηρακλή, οι μαθητές ανακάλυψαν τη φιλοσοφία, την ηθική, τη διατροφή και γενικότερα το κώδικα ζωής των αρχαίων Ελλήνων ως πολιτιστική κληρονομιά.
Σ΄αυτό το πρόγραμμα συμμετείχε κι ο σεφ Μάνος Μακρυγιαννάκης, ιδιοκτήτης του εστιατορίου Philema στις Βρυξέλλες, τονίζοντας ότι οι Αρχαίοι Έλληνες έδιναν σημασία στη σωματική άσκηση μέσω της Καλλισθενικής γυμναστικής κυρίως, σε συνδυασμο με τη σωστή διατροφή και το πνεύμα.
Μη ξεχνάμε ότι ο Ηρακλής θεωρείται ο ιδρυτής των Ολυμπιακών Αγώνων και οι μαθητές όσο ανακλαύπτουν το πρόγραμμα άσκησης των αθλητών στην αρχαιότητα και τη διατροφή που ακολουθούσαν, τόσο αντιλαμβάνονται τις έννοιες ήθος και ιδεώδη των Αγώνων.
Συνέντευξη:
j.c:.Πώς γίνεται το μάθημα αυτό το διάστημα; Ακολουθείτε την εξ αποστάσεως εκπαίδευση ;
Ε.Κ.:.Από τις 13 Μαρτίου που έγινε η αναστολή λειτουργίας του σχολείου προχωρήσαμε με τη σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση. Σε ότι αφορά στη σύγχρονη εκπαίδευση, χρησιμοποιούμε την πλατφόρμα WEBEX μέσω του Ελληνικού Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων.
j.c:.Πώς αντιδρούν τα παιδιά που είναι στο σπίτι λόγω πανδημίας; Τι σας λένε ;
Ε.Κ.: Τα παιδιά αυτή τη στιγμή νοιώθουν λίγο εγκλωβισμένα στο σπίτι, αφού δεν μπορούν να συναντηθούν με τους φίλους τους, να κάνουν τις εξωσχολικές τους δραστηριότητες κι έτσι βαριούνται. Νομίζω ότι ανυπομονούν κι αυτά, όπως κι εμείς, να γυρίσουν στην καθημερινότητά τους.
j.c:.Ως εκπαιδευτικός σε παιδιά δημοτικού, θεωρείται ότι τα παιδιά μπορούν να καταλάβουν και διδαχθούν σωστά τα μαθήματα τους, μέσω της νέας συνθήκης ;
Ε.Κ.: Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί, φυσικά, να αντικαταστήσει τη δια ζώσης μάθηση. Σε ότι αφορά στα μαθήματα, μπορούν να διδαχθούν σωστά και να καλυφθεί η ύλη. Το σχολείο, όμως, δεν είναι μόνο τα μαθήματα. Είναι κι οι κοινωνικές δεξιότητες που αποκτούν οι μαθητές. Αυτές δεν μπορούν να διδαχθούν εκτός σχολικού χώρου.
j.c:. Σύμφωνα με τα μέτρα επιστροφής, στην Ελλάδα, τα σχολεία έχουν μπει σε πρόγραμμα επαναλειτουργίας. Εσείς εκεί, τι ενημέρωση έχετε σχετικά με την επιστροφή των παιδιών στα σχολεία;
Ε.Κ.:Μέχρι στιγμής το σχολείο είναι σε αναστολή λειτουργίας. Ο Αναπληρωτής Συντονιστής Εκπαίδευσης στις Βρυξέλλες θα λάβει υπόψη του τις τοπικές συνθήκες και σε συνεννόηση με το Ελληνικό Υπουργείο Παιδείας, θα αποφασίσει αναλόγως, με γνώμονα πάντα την προστασία της υγείας των μαθητών,των οικογένειών τους και των εκπαιδευτικών.
j.c:.Πώς νιώθετε τώρα που είστε σε μια άλλη χώρα, με την πανδημία; Πώς είναι η κατάσταση εκεί; Ποια μέτρα έχουν πάρει;
Ε.Κ.:.Η ανασφάλεια κι ο φόβος της ασθένειας είναι ίδια για όλους μας, είτε ζούμε στο εξωτερικό είτε στην Ελλάδα. Αυτό που μας επηρεάζει περισσότερο είναι το ότι δεν μπορούμε να ταξιδέψουμε στην Ελλάδα και να συναντήσουμε τις οικογένειες μας. Στο Βέλγιο τα κρούσματα είναι πολύ περισσότερα, όπως κι οι θάνατοι. Η χώρα βρίσκεται επίσης σε lockdown. Από τις 11 Μαϊου ξεκινά η σταδιακή άρση των μέτρων.
j.c:.Κάποιοι κάνουν λόγο για αναθεώρηση και αλλαγή στον τρόπο που θα αντιμετωπίζουμε τη ζωή. Ποια είναι η γνώμη σας γι αυτό; Είναι μάθημα ζωής όλο αυτό που βιώνουμε ή ο άνθρωπος ξεχνά και μετά από ένα χρόνο δε θα υπάρχει ούτε σα σκέψη στο μυαλό μας;
Ε.Κ.:Η περιπέτεια αυτή, νομίζω, μας έκανε να εκτιμήσουμε τα απλά πράγματα της ζωής, για παράδειγμα μια βόλτα με τους φίλους μας, ένα οικογενειακό τραπέζι, κ.α. Αναδείχθηκε, επίσης,η σημαντικότητα πολλών επαγγελμάτων, κι ευτυχώς γλιτώσαμε για λίγο από το βομβαρδισμό όλων των ανεπάγγελτων “διασήμων” και του ανούσιου lifestyle.
Ελπίζω όλα αυτά να διατηρηθούν και τη μετά κορωνοϊού εποχή.
j.c:.Θα μπορούσε με αφορμή την πανδημία, να γίνει το σχολείο γενικότερα ένα κέντρο γνώσεων αλλα και εκπαίδευσης για τη σωστή διαχείριση της ζωής;
Ε.Κ.:.Το σχολείο, κι ειδικά το δημοτικό, είναι ούτως ή άλλως χώρος γνώσεων και διαχείρισης της ζωής. Απλώς, τα τελευταία χρόνια όλοι και κυρίως οι γονείς επικεντρώνονταν στη μαθησιακή διαδικασία κι όχι την παιδαγωγική διάσταση του σχολείου. Ελπίζω αυτό να αλλάξει.
j.c:. Περιγράψτε μου το σχολικό πρόγραμμα και τις δράσεις του σχολείου;
Ε.Κ.:. Το σχολείο μας ακολουθεί το πρόγραμμα του αντίστοιχου σχολείου στην Ελλάδα, με την προσθήκη της διδασκαλίας της γαλλικής 4 ώρες εβδομαδιαίως, ως δεύτερη γλώσσα.
Ταυτόχρονα το σχολείο είναι ανοιχτό στην ομογένεια συμμετέχοντας στους εορτασμούς των εθνικών εορτών, κ.α.Κάθε σχολική χρονιά στο Δηοτικό εφαρμόζονται εκπαιδευτικά προγράμματα με διάφορα θέματα, όπως το πολιτισμικό πρόγραμμα “Ο Παρθενώνας ” και το πρόγραμμα διατροφής “Στα χνάρια του Ηρακλή” με τη συνεργασία του έλληνα σεφ Μάνου Μακρυγιαννάκη (πληροφορίες ΕΔΩ και ΕΔΩ συνέχεια ΕΔΩ)
Και το Γυμνάσιο- Λύκειο αναπτύσσει αντίστοιχα προγράμματα σε συνεργασία και με βέλγικα σχολεία.
j.c:. Πόσοι μαθητές είναι σε όλο το σχολείο; Πώς λειτουργούν όλες οι βαθμίδες μαζί. Τα παιδιά προαυλίζονται όλα μαζί;
Ε.Κ.: Στο κτίριο λειτουργούν όλες οι βαθμίδες εκπαίδευσης Νηπιαγωγείο-Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο (170 μαθητές) και τα παιδιά όλων των ηλικιών συνυπάρχουν στον προαύλιο χώρο. Η ατμόσφαιρα είναι πολύ ζεστή , σχεδόν οικογενειακή. Τα μεγαλύτερα παιδιά προσέχουν τα μικρότερα.
j.c:Τα παιδιά 2ης -3ης γενιάς, γνωρίζουν τις παραδόσεις της χώρας μας;
Ε.Κ.: Τα παιδιά μέσω των δραστηριοτήτων του σχολείου αλλά και από το οικογενειακό τους περιβάλλον φυσικά κι έχουν γνώση κι επαφή με τα ήθη κι έθιμα της χώρας μας. Επιπλέον, όλοι ταξιδεύουν συχνά στην Ελλάδα.