Μαθησιακές Δυσκολίες / Ειδική Αγωγή Παιδί Προτεινόμενο

Το παιδί ψευδίζει: Αιτίες και Αντιμετώπιση για τη Διαταραχή της Άρθρωσης

από τη Λογοθεραπεύτρια – Ειδική παιδαγωγό, Αντωνία Τζουανοπούλου, Εκπαιδευμένη στη χορήγηση της Αναπτυξιακής Δοκιμασίας ΠΑΪΣ – Λογοπαίγνιον Κέντρο λογοθεραπείας Ακταίο Ρίου – Πάτρα 

Όσα πρέπει να γνωρίζετε για την Διαταραχή της Άρθρωσης

Τι είναι άρθρωση;  

Είναι η διαδικασία με την οποία, οι ήχοι που παράγονται από τις φωνητικές χορδές και με την βοήθεια των υπόλοιπων οργάνων της φώνησης (γλώσσας, κάτω γνάθου, χειλιών κ.λπ.) μετατρέπονται σε φθόγγους, συλλαβές και λέξεις. Τα παιδιά μαθαίνουν τους φθόγγους ομιλίας με το να ακούνε την ομιλία γύρω τους, έτσι ώστε η διαδικασία μάθησης να ξεκινάει από πολύ νωρίς.

Τι είναι η διαταραχή της άρθρωσης;

Είναι η πιο διαδομένη διαταραχή λόγου στην παιδική ηλικία. Το παιδί διαλέγει το σωστό ήχο/φώνημα, αλλά το προφέρει λανθασμένα λόγω της μη σωστής τοποθέτησης των αρθρωτών του ή λόγω ανεπάρκειας/ δυσλειτουργίας του μηχανισμού άρθρωσης.

Ποιά είναι τα συχνά λάθη στην άρθρωση;

Στη διαταραχή άρθρωσης φωνήματα και συλλαβές υφίστανται αλλοιώσεις, όπως για παράδειγμα:

  • Παραλείψεις φωνημάτων ή συλλαβών (π.χ. λύβι αντί μολύβι).
  • Απλοποιήσεις συμπλεγμάτων (π.χ. στατός αντί στρατός).
  • Αλλοιώσεις φωνημάτων (π.χ. αντί |ρ| το παιδί παράγει έναν ήχο που ακούγεται σαν |γι|.

Μέχρι ποιά ηλικία επιτρέπονται τα λάθη στην άρθρωση;

Όταν τα παιδιά εξακολουθούν να χρησιμοποιούν στρατηγικές απλούστευσης πέραν της ηλικίας των 4,6 ετών, ο γονιός πρέπει να ανησυχεί  και να συμβουλευτεί τον ειδικό.

Ποιά είναι τα αίτια για τη διαταραχή της άρθρωσης;

  • Έχει εθιστεί σε μία συγκεκριμένη διαδικασία απλούστευσης και αρνείται πεισματικά να εξελίξει το λόγο του.
  • Έχει δυσκολία μορφολογίας ή / και φυσιολογίας των οργάνων φώνησης και άρθρωσης, η οποία ταλαιπωρεί το παιδί και δεν το αφήνει να προχωρήσει στην κατάκτηση όλων των φωνημάτων.
  • Έχει δυσκολία στην ικανότητα ακουστικής διάκρισης και φωνολογικής ενημερότητας.

Τι πρέπει να κάνω όταν το παιδί μου δεν αρθρώνει καθαρά;

  • Το παιδί θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την εξέλιξη του φωνολογικού συστήματος και να μιλά καθαρά, χωρίς λάθη στην άρθρωσή του έως ότου πάει στην Α΄ Δημοτικού. Εάν η διαταραχή της άρθρωσης είναι έντονη, η κατάκτηση του γραπτού λόγου εμφανίζει τόσες δυσκολίες, ώστε καθίστανται αδύνατη. Επιπλέον, το παιδί φορτίζεται ψυχολογικά με αρνητικό συναίσθημα, καθώς η ομιλία του γίνεται αντικείμενο σχολίων και χλευασμού από τα υπόλοιπα παιδιά.

Πότε είναι απαραίτητη η λογοθεραπεία;

  • Όταν το παιδί είναι στο νήπιο ή πρόκειται να φοιτήσει στην Α΄ Δημοτικού. Όταν ενοχλείται από την άρθρωσή του, ντρέπεται,μιλάει χαμηλόφωνα και αποφεύγει λέξεις που περιέχουν φωνήματα στα οποία έχει δυσκολία.

*μη ξεχάσεις να κάνεις ένα Like στη σελίδα μας στο  facebook juniorsclub.gr —>ΕΔΩ

Ο ρόλος του λογοθεραπευτή:

 Ο λογοθεραπευτής είναι υπεύθυνος για τη διάγνωση και τη δημιουργία προγράμματος αποκατάστασης των διαταραχών. Ο λογοθεραπευτής χρησιμοποιεί δοκιμασίες αξιολόγησης της άρθρωσης με σκοπό να εντοπίσει τις δυσκολίες και να δημιουργήσει ένα πρόγραμμα αποκατάστασης προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού. Η διάρκεια της αποκατάστασης εξαρτάται από πολλούς παράγοντες: π.χ. συνεργασία παιδιού – γονέων – λογοθεραπευτή, δυσκολίες του παιδιού, η ηλικία του παιδιού και τα ατομικά χαρακτηριστικά του.

Ο ρόλος του γονιού

  • Ο γονιός πρέπει να δίνει στο παιδί ποικίλα ερεθίσματα.
  • Να το ενισχύει γλωσσικά.
  • Πρέπει να αποφεύγει τα υποκοριστικά και τη νηπιακή διάλεκτο.
  • Να του μιλάει όπως ένα παιδί σχολικής ηλικίας, ακόμα και αν είναι μόνο 4 ετών.
  • Δεν χρειάζεται να το διορθώνει συνέχεια, ούτε να το φέρνει σε δύσκολη θέση. Όταν το παιδί κάνει λάθος, ο γονιός πρέπει να απαντάει με σωστό τρόπο.
  • Ουσιαστικό ρόλο έχουν τα εκπαιδευτικά παιχνίδια που ενισχύουν τις γνωστικές/ γλωσσικές ικανότητε του παιδιού (παραμύθια ακρόασης CD, παραμύθια με παζλ, κάρτες που δημιουργούν διάλογο, κ.α.).
  • Σύμφωνα με τους ειδικούς προτιμότερο είναι οι γονείς να ασχολούνται περισσότερες ώρες με τα παιδιά, χωρίς αυτά να παραφορτώνπνται με εξωσχολικές δραστηριότητες ή αν διαθέτουν περιορισμένο χρόνο να το χρησιμοποιού ποιοτικά.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού:

  • Ο εκπαιδευτικός είναι καταλυτικός παρατηρητής της ανάπτυξης του παιδιού. Έχει την ευκαιρία να βλέπει το παιδί ως σύνολο (συναίσθημα, συμπεριφορά, ικανότητες κ.λπ.).
  • Σε περίπτωση που ο γονέας είναι αρνητικός, ο εκπαιδευτικός δεν θα πρέπει να πάρει προσωπικά τις αντιδράσεις του. Αντιθέτως, θα πρέπει να υιοθετήσει την κατάλληλη συμπεριφορά ώστε να γίνει κατανοητός ο λόγος της σύστασής του.

 Τζουανοπούλου Αντωνία, Λογοθεραπεύτρια MSc  Επιστ. Υπευθ. Λογοπαίγνιον (Αγίας Βαρβάρας 57Α – Ακταίο Ρίο- Πάτρα), Τηλ. : 2610 995852 6937178522

  info@logopaignion.gr www.logopaignion.gr

Διαβάστε επίσης:

Καθυστέρηση λόγου: Γιατί δεν μιλάει το παιδί; Πώς να κάνω το παιδί μου να μιλήσει;

Μετάβαση στο περιεχόμενο