Μαθησιακές Δυσκολίες / Ειδική Αγωγή Προτεινόμενο

Η νηπιαγωγός του juniorsclub.gr απαντά σε ερώτημα μητέρας. “Τι είναι η δυσλεξία και πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου”

“Είμαι μητέρα ενός αγοριού 7 ετών και η πρώτη εκτίμηση από την δασκάλα του, είναι δυσλεξία. Στην αρχή πανικοβλήθηκα και έπειτα δεν ήξερα τι πρέπει να κάνω. Έχω διαβάσει πολλά, είδα την στήλη σας και θέλω τη γνώμη σας” Αυτό ήταν το μήνυμα της κας Λ.Β. που έστειλε στο juniorsclub.gr

katerinavasilopoulou-juniorsclub

Η νηπιαγωγός, Κατερίνα Βασιλοπούλου απαντά:

Μην ανησυχείτε τόσο για το παιδί, όσο για την δική σας συμπεριφορά και μην επιτρέψετε στον πανικό να σας κυριεύσει. Ο γιος σας εισπράττει τον φόβο σας και αυτό δυσκολεύει την κατάσταση. Πρώτα πρέπει να βεβαιωθείτε ότι το παιδί έχει δυσλεξία, συνήθως οι δάσκαλοι αν δεν έχουν λάβει ειδική εκπαίδευση, μιλούν μόνο εμπειρικά. Εσείς πρέπει να απευθυνθείτε σε ειδικό Λογοθεραπευτή. 

Η δυσλεξία είναι μια διαταραχή που επηρεάζει την ικανότητα του ατόμου να χρησιμοποιεί σωστά τον προφορικό ή γραπτό λόγο. Η δυσλεξία παρουσιάζεται πιο συχνά στα αγόρια από ότι στα κορίτσια (με αναλογία 4/1) και τα αίτια είναι πολλά, αλλά συνήθως οφείλεται σε ελαττωματική γενική οργάνωση του εγκεφάλου, σε ασθένεια και πιο συχνά σε κληρονομικούς παράγοντες, γι’ αυτό υπάρχει από τα πρώτα χρόνια ή τη γέννηση του παιδιού και η διάγνωση πραγματοποιείται κυρίως στο σχολείο.

mathisiakes duskolies2 - juniorsclub

Ο Γερμανός Γιατρός, Dr Berlin το 1887, ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε τον όρο «δυσλεξία», για να περιγράψει ορισμένα περιστατικά ασθενών του, οι οποίοι αδυνατούσαν να γράψουν και να διαβάσουν.

 Η  δυσλεξία είναι μια μαθησιακή διαταραχή, η οποία συγκαταλέγεται, στις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (Ε. Μ. Δ.) και αναφέρεται στην αποτυχία του παιδιού να προβαίνει με κανονικούς ρυθμούς στην πρόσκτηση επαρκών βασικών γνώσεων στο σχολείο, που αφορούν ιδιαίτερα την ανάγνωση, τη γραφή και την αριθμητική.

mathisiakes duskolies3 - juniorsclub

Στη δυσλεξία ή ειδική αναγνωστική δυσκολία του ατόμου, έχει αποδοθεί ο όρος «εξελικτική δυσλεξία», ώστε να διαφοροποιηθεί αυτή η μορφή δυσλεξίας από την επονομαζόμενη «επίκτητη δυσλεξία». Η «εξελικτική δυσλεξία», αφορά τα παιδιά που έρχονται πρώτη φορά σε επαφή με την πρόσκτηση γλωσσικών δεξιοτήτων, ενώ η «επίκτητη δυσλεξία», αφορά τα άτομα που διαβάζουν ή γράφουν κανονικά, αλλά κατά την ενηλικίωσή τους έχουν απολέσει αυτήν την ικανότητα, λόγω κάποιας επίκτητης διαταραχής συνδεόμενη με καθοριστική βλάβη στον εγκέφαλο.  Ο όρος «εξελικτική», αναφέρεται στη γλωσσική διαταραχή γνωστικού χαρακτήρα που παρατηρείται στην περίοδο ανάπτυξης του παιδιού.

mathisiakes_duskolies-juniorsclub

Μερικά από τα συμπτώματα που παρουσιάζουν τα δυσλεκτικά παιδιά, είναι ότι διαβάζουν αργά με πολλά λάθη, κομπιάζουν, επαναλαμβάνουν, πηδούν σειρές, προσθέτουν ή αφαιρούν συλλαβές, αντικαθιστούν λέξεις (άλλες λέξεις βλέπουν και άλλες διαβάζουν).

Ακόμα, αντιμετωπίζουν μεγαλύτερο πρόβλημα στα γραπτά από ότι στα προφορικά, δυσκολεύονται στη μεταφορά της σκέψης τους στο γραπτό λόγο, κάνουν  γραμματικά λάθη, είναι ανορθόγραφα, κολλούν τις λέξεις μεταξύ τους, παραλείπουν τόνους και σημεία στίξης, έχουν καθρεπτική γραφή (π.χ. 3-ε, 9-ρ), αδυναμία αποστήθισης (π.χ. αδυνατούν, να αποστηθίσουν την προπαίδεια, τα ποιήματα, τα τραγούδια κ.α.), αδυναμία στις ξένες γλώσσες, η άνιση κατανομή ικανοτήτων (π.χ. υπερτερούν στα πρακτικά μαθήματα και υστερούν στα γλωσσικά) και έχουν προβλήματα στη βραχύχρονη μνήμη και στην αλληλοδιαδοχή, για παράδειγμα, αντιστρέφουν τη σειρά, των ημερών της εβδομάδας, των μηνών, των εποχών, των λέξεων μέσα σε μια πρόταση κ.α. , εμφανίζουν σύγχυση προσανατολισμού και κατεύθυνσης (π.χ. έχουν δυσκολία στις προφορικές οδηγίες και στην διάκριση δεξιά-αριστερά), καθώς και ιατρικά προβλήματα (π.χ. αλλεργίες, άσθμα, κοιλόπονους και πονοκεφάλους, που οφείλονται κυρίως στο άγχος και στη σχολική αποτυχία).

mathisiakes duskolies6- juniorsclub

Υπάρχουν ισχυρές και ήπιες μορφές δυσλεξίας, γι’ αυτό η έγκαιρη διάγνωση της δυσλεξίας θεωρείται απαραίτητη, για την αντιμετώπισή της, και γονείς και εκπαιδευτικοί πρέπει να παρατηρούν με προσοχή τα συμπτώματα που παρουσιάζουν τα δυσλεκτικά παιδιά, ώστε να απευθυνθούν στους ειδικούς, για να βελτιωθεί το πρόβλημα της δυσλεξίας.

Συχνά η δυσλεξία δεν είναι εμφανής στην καθημερινή προφορική επικοινωνία, αφού τα δυσλεκτικά παιδιά δεν παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και έχουν εξαιρετική λογική και ευφυΐα, γι’ αυτό η διάγνωση της πραγματοποιείται κυρίως στις πρώτες τάξεις του δημοτικού, που παρουσιάζουν τα λεγόμενα πρώιμα συμπτώματα που είναι: δυσκολίες συγχρονισμού ή  συντονισμού πράξεων (σχοινάκι, κεφαλιές στο ποδόσφαιρο), δυσκολία διατήρησης ρυθμού-ρυθμικών κινήσεων (βηματισμός, χορός, χρονισμός), προβλήματα αλληλοδιαδοχής (βραδύτερη μάθηση αλληλοδιαδοχικών ενεργειών όπως, ντύσιμο, δέσιμο κορδονιών κ.α.), παρορμητικότητα (ανυπομονησία), υπερκινητικότητα (αεικίνητα), διάσπαση προσοχής (έλλειψη συγκέντρωσης) και λανθασμένη οφθαλμοκίνηση. Αφού γονείς και εκπαιδευτικοί παρατηρήσουν κάποια συμπτώματα, πρέπει να απευθυνθούν σε ειδικό για να γίνει η διάγνωση της δυσλεξίας, μέσα από  διάφορες ειδικές μεθόδους και διαγνωστικά τεστ, των οποίων η χορήγηση και η  αξιολόγηση των αποτελεσμάτων τους, θα πρέπει να εφαρμόζονται από εξειδικευμένο προσωπικό.  Παρόλο που η αντιμετώπιση της δυσλεξίας δεν είναι ριζική και η πλήρης εξάλειψη της δεν είναι εφικτή, εντούτοις, υπάρχουν ειδικές μέθοδοι και προγράμματα ψυχολογικής υποστήριξης, λογοθεραπείας, φυσικοθεραπείας,  ειδικές ασκήσεις, που βοηθούν στη σχολική πρόοδο και στη βελτίωση των  προβλημάτων, των δυσλεκτικών παιδιών και πρέπει να εφαρμόζονται από   εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, ειδικούς λογοθεραπευτές κ.λ.π.

mathisiakes duskolies5- juniorsclub.

Βασικές συμβουλές για τους γονείς δυσλεκτικών παιδιών είναι:

Να παρατηρούν τα συμπτώματα, να μην εφησυχάζουν αν δεν πάρουν τη γνώμη ειδικού, να μην κατακρίνουν τα παιδιά για τη σχολική αποτυχία, να κατανοούν δυσκολίες τους.

Κατά τη διάγνωση να μην απογοητεύονται για το παιδί τους αντιθέτως, πρέπει να του δίνουν ασφάλεια και στήριξη και να αντιληφθούν, πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος τους στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας.

Να επικοινωνούν με το παιδί τους και να του μεταδίδουν μηνύματα που ενισχύουν την ψυχική του ηρεμία και τονίζουν την δύναμη της προσωπικότητας του.

Να προσφέρουν στο παιδί, δραστηριότητες που αναδεικνύουν  χαρίσματά του και ενισχύουν την αυτοπεποίθηση του.

Οι γονείς πρέπει να συνεργάζονται με τον ειδικό, καθώς και με τον δάσκαλο του παιδιού τους και σε   συνεννόηση με τον ειδικό, μπορούν να εργάζονται μαζί με το παιδί, με επιπλέον ασκήσεις στο σπίτι και να το επιβραβεύουν.

Το παιδί πρέπει να έχει το κατάλληλο περιβάλλον, ώστε να λύνει τις εργασίες του, στον ελεύθερο χρόνο του είναι προτιμότερο να παίζει, παρά να δει τηλεόραση και πρέπει να ηρεμεί, να έχει καλό ύπνο, ώστε να επωφελείται από τα ευεργετικά του στοιχεία.

Μπορείτε να στέλνετε τα ερωτήματα σας στο info@juniorsclub.gr

]]>

Μετάβαση στο περιεχόμενο